Vågar inte säga till någon att jag har självmordstankar
Hej, jag är en tjej på 13 år. Jag har varit mobbad hela min skolgång. (I 7år). Under den tiden har jag haft många självmordstankar. Vågar inte säga det till någon och har inte berättat för mina föräldrar att jag har sånna tankar. Hur ska jag göra? Vågar inte säga till mina föräldrar. Jag har inga vänner och jag känner mig inte så trygg i min familj. Men jag vill ändå inte flytta ifrån dom.

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skriver till oss. Det är ett första steg.
Att ha varit mobbad under så lång tid är något mycket svårt. Det gör lätt att man blir negativ till sig själv och sitt eget värde. Att man inte känner sig värd bättre än som man blivit behandlad. Och man kan få tankar om att inte vilja leva. Men det går att få hjälp så det blir bättre.
Det första är att du inte ska gå själv med dina tankar och känslor. Du ska tala med någon om dem. Du säger att du inte vågar. Varför är du rädd tror du? Är du ovan vid att vuxna kan lyssna, förstå och göra något som hjälper dig att må bättre? Du känner dig inte trygg i din familj och har inte kunnat tala med dem. Att inte känna sig trygg hemma är också något som är svårt. Men om det är för svårt att tala med din familj så finns andra vuxna att vända sig till. Du har vågat skriva till oss. Kan du tala med någon i skolan? Din mentor eller skolkurator/skolpsykolog? Om det gör det lättare kan du visa ditt brev till oss och ditt svar.
När man blivit mobbad är det inte konstigt att man har svårt att känna att man har ett värde. Det kan många människor, både barn och vuxna känna igen sig i. Men fastän det känns så är det ändå inte så.
Det finns vuxna som kan förstå och hjälpa. Om det inte fungerar att tala med någon i skolan så kan du ringa, anonymt om du så vill till BRIS. Då går du in på deras hemsida och bokar en tid för telefonsamtal.
Om självmordstankarna blir starka kan du också ringa till MIND/självmordslinjen.
När en familj har problem så kan socialtjänsten försöka  hjälpa så att det blir bättre. Bara om deras insatser inte är tillräckliga kan man börja tänka på att bo någon annanstans. Du kan läsa här på  koll på soc vad socialtjänsten kan göra.
Men tala med någon nu! Våga fastän du är rädd!
Tack för ditt brev.