Är det ångest?
Hej! Jag är en tjej på 15 år, och gärna behöver svar snabbt. Under de senaste året har jag upplevt lite annorlunda saker. Jag ser saker, hör saker och ibland har jag även konversationer i mitt huvud. Och om jag inte gör saker som sägs i mitt huvud, kommer jag att dö. Jag har även blivit rädd för saker, saker som jag inte har varit rädd för innan. Men de värsta är alla darrningar. Det är som om de kryper något på mig och jag skakar och vrider mig i konstiga ställningar. Alla kroppsdelar vrider sig, även mitt huvud. Jag har depression och ångest, så vet inte om något av det här beror på det. Men snälla, kan ni berätta vad det är för fel på mig.
Jag har blivit galen

BUP svarar:
Hej!
Du säger att du har depression och ångest. Tar du någon medicin för det? Ibland kan mediciner ge biverkningar. Vänd dig då till den som skrivit ut medicinen och berätta om hur du känner dig.
Det låter som du blivit väldigt rädd och att du har svårt att lugna dig igen. Att tycka sig höra eller se saker är oftast ens egna tankar fast de inte riktigt känns så. Att känna att man måste göra saker för att inte något hemskt ska hända är vanligt när man har ångest. Det är ett sätt att försöka få kontroll över ångesten fast det egentligen bara skapar mer ångest. Att det känns som något kryper på kroppen är inte heller ovanligt när man är mycket orolig.
Men det är svårt att svara på varför det är så här just för dig eftersom man behöver veta mer om dig än det som kan beskrivas i ett brev. Jag tycker att du ska tala med någon om hur du känner dig. Om du redan har en kontakt så vänd dig dit igen. Det är förstås viktigt att dina föräldrar också vet hur du mår så de kan stödja dig. Tillsammans med dem kan du kontakta BUP eller Första linjens barn och ungdomspsykiatri på vårdcentralen.