Otroliga humörsvängningar
Hej!
Jag har länge tänkt på att jag har otroliga humörsvängningar. En dag kan jag känna mig så glad att jag spricker. Jag pratar om allt, saknar spärrar och om jag inte håller med någon har jag inga problem med att säga det. Ofta kan det låta taskigt. Jag skämmer ut mig, nyligen vinkade jag lite flirtigt åt en bil när jag gick över ett övergångsställe. I stunden var det självklart att det var det jag skulle göra, men efteråt ångrade jag det. Sedan ibland är jag väldigt nere, jag vill inte prata med någon om något. Men om någon ändå pratar med mig är jag otrevlig och kylig. Jag brukar känna det som att min kropp är något jag kan begrava mina känslor i. Jag finns alltså där, men jag är inte närvarande mentalt. Mentalt är jag i graven. För det mesta är jag dock neutral, kanske i en månad, men sedan kommer ett fall och sedan en uppgång innan jag blir neutral igen. Ofta är jag nere en dag. Överdrivet glad nästa. Men ibland är jag nere en hel vecka innan jag är glad igen. Det är inte heller kopplat till min mens.
När jag förklarade detta för en kompis som undrade varför jag var nere svarade han ”Aha så du är bipolär”, och jag sa ”Nej, absolut inte”. Men nu tänker jag kanske ändå borde försäkra mig om att jag inte är det. Jag passar in på symptomen men inte på hur lång tid varje stadie varar. Är jag bara en vanlig tonåring med humörsvängningar eller ska göra en undersökning? (Ingen i min släkt är bipolär, men min farmor var alkohollist tills hon dog och min morfar blev deprimerad och tog sitt liv. Jag har inte heller adhd eller någon diagnos).
PS. Jag har ju vanliga humörsvängningar också men ibland varar samma humör i flera dagar utan någon omväxling.
förvirrad

BUP svarar:
Hej!
Vad dina humörsvängningar kan bero på är svårt att svara på utan att känna dig mer. För en tonåring kan ju känslor svänga hit och dit. Men eftersom du beskriver det som ett problem för dig, tycker jag att du ska tala med någon om det.
Tala med dina föräldrar och kanske med skolkurator. Om du vill göra en utredning på BUP så måste du ha tydliga svårigheter som man där bedömer motiverar en utredning.  Men oavsett hur dina humörsvängningar kan förklaras är det bra för dig att förstå mer om dem och hur du ska hantera dem för att må bra.
Tala med skolkurator eller ungdomsmottagningen i din kommun.