Kan inte lyssna och koncentrera mig som jag vill
Hej jag är en 14 årig tjej dom undrar om man har koncentrations problem och att man inte kan kontrollera sig själv liksom jag säger saker utan att tänka på va jag säger och sen så jag kan sitta still i skolan, asså jag vet inte hur många jeans jag tagit sönder för jag sitter och gungar och sånt på stolen hela skoldagarna. vad kan man göra så man kan koncentrera sig. Jag vet inte om de kanske är att jag kanske har nån diagnos eller nåt för de tror mina vänner men jag har verkligen aldrig kunnat koncentrera mig och de gör de väldigt jobbigt i skolan för jag gör hela tiden slarvfel och jag måste hela tiden fråga om flera gånger för jag inte kunnat lyssna och jag blir ju liksom arg på mig själv för jag inte kan lyssna och sånt så jag undrar om man kanske kan ta nån medisin som man tar när man har adhd så man kan koncentrera sig och sitta stil och kontrollera sig själv så jag slipper såra lina vänner utan att jag hinner tänka mig flr vad jag gör
snälla svara jag behöver hjälp
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du skriver till oss med din fråga om koncentrationssvårigheter. Det är bra att du hörde av dig om det när det här verkar vara så här pass jobbigt för dig.
Många unga skriver till oss och frågar om liknande problem med koncentrationen, som du berättar om. Så du är inte alls ensam om att tycka att det här är jobbigt, inte minst i skolan.
Du verkar också känna att det här kan påverka dig i kontakten med dina vänner - om du kanske råkar säga saker som inte blir som du egentligen menade - och du verkar också bli arg på dig själv över det.
Du undrar vad man kan göra för att kunna koncentrera sig bättre. Det bästa vore om du började prata med "Elevhälsan" om det - att du kontaktar antingen din skolkurator eller skolsköterska.
Det kan även vara bra om du känner att du kan berätta det här för din mentor. Ibland kan lärare märka på elever att de kan ha svårt att fokusera på lektioner, men det är faktiskt inte alltid det syns så tydligt i klassrummet. Men då kan det ändå vara bra att börja berätta om det så att dina lärare kan förstå och stötta dig på rätt sätt under dina lektioner.
Skolpersonalen är van att hjälpa barn och ungdomar med olika koncentrationsproblem. Ofta kan det kännas lättare om du kan ta hjälp av dina föräldrar i kontakten med skolan om det här. Men du kan som sagt också på egen hand börja prata med din mentor och de på Elevhälsan.
Det finns olika strategier som brukar vara till hjälp vid koncentrationsproblem. Det kan till exempel vara mer struktur för dig under skoldagen. Det kan också handla om att du kan få enskild förklaring av instruktioner på lektioner - få mer hjälp av dina lärare på olika vis. Allt det här och vad det konkret kan innebära för dig, kan skolan undersöka direkt med dig.
Andra saker som kan påverka koncentrationen kan också vara att se till att du får tillräckligt med sömn och att du kan äta frukost på morgonen och lunch i skolan, så att du har energi i kroppen under skoldagen. Ofta kan skolsköterskan eller skolkuratorn ge mer råd om det finns problem kring det.
Ibland kan det finnas andra problem hemma i familjen som gör att man känner sig orolig och stressad och får svårt att fokusera. Så kanske det inte är i ditt fall, men jag nämner det ändå. Då kan man behöva få mer hjälp kring hemsituationen för att kunna slappna av mer och kunna fokusera bättre.
Då kan skolkuratorn även vägleda en vidare i hur man kan få fortsatt hjälp för det.
Du skriver att du också undrar om det finns medicin som kan hjälpa mot koncentrationssvårigheter. För de barn och ungdomar som har gjort en utredning och där man har fått diagnos ADD/ADHD, så kan medicin tillsammans med annat stöd i skolan vara en hjälp för att minska koncentrationsproblem.
Om du har frågor om utredning så kan du ta upp det med skolkuratorn eller skolsköterskan. Om du och dina föräldrar och skolan tillsammans tänker att du skulle behöva få hjälp med det, så kan skolan hjälpa dig vidare med det.
Jag skickar med information om koncentrationssvårigheter och vad som kan hjälpa som du kan läsa om du vill.