Ibland mår jag sjukt bra, ibland sjukt dåligt
Hej, jag tror verkligen att jag har bipolär sjukdom, har tänkt på det i två år nu men aldrig vågat säga det för att starta en utredning. Min mamma har även bipolär sjukdom och ibland blir jag så arg över mig själv för att jag är som henne och det vill jag inte vara. Har haft perioder där jag mår sjukt dåligt så att jag skadar mig eller försöker ta livet av mig, ibland blir jag rädd att jag råkar skada någon annan även fast jag inte vill det. Men ibland mår jag även så sjukt bra och det känns faktiskt som att jag vill leva, jag får så sjukt mycket energi så att mina vänner alltid frågar om jag går på droger, jag beter mig väldigt annorlunda än andra personer i min klass och det håller många med om. När jag mår bra så känner jag mig så snygg men när jag mår dåligt så kan jag sitta och spy upp maten jag äter eller träna tills det känns som jag kommer svimma. Jag har mått såhär i typ hela mitt liv. Något som inte hände så länge sen är att mina föräldrar tog min mobil och då blev jag så sjukt arg att jag började kasta saker och skrika, min pappa blev också arg då och slog mig, det gjorde mig ännu argare så att jag började slå honom. Sen tog jag en kniv och skar mig flera gånger så att det blödde och då gav de upp och gav mig min mobil. När jag fick mobilen så var jag skit glad igen som om inget hade hänt. Mitt humör är så ut balans att jag missar åtminstone 50% av undervisningen och det gör att jag får dåliga betyg för att jag aldrig hinner göra uppgifter, har varit så sen jag gick i mellanstadiet, det har gjort så att mina föräldrar går på möten med socialtjänsten, skolan och bup, går själv också till bup men har väldigt svårt att prata med dom där och vågar inte ta upp något så dom har inte kunnat hjälpa mig. När jag är i skolan och mår dåligt eller går från att må bra till dåligt så känns det som att jag inte ens förstår vad folk pratar om, får ont i kroppen och orkar inte ens röra mig, det känns som om jag hade kunnat svimma på plats och orkar inte ens prata. Jag kan inte häller arbeta eller fokusera, det är en så sjukt jobbig känsla och helt från ingen stans så tänker jag på döden medans jag har lektion. Det är helt tvärt om när jag mår bra, det är som om jag inte kan sluta prata eller röra på mig och allt är perfekt. Det finns sjukt mycket mer som jag hade kunnat ta upp men det blir nog för mycket. Håller ni med om att det kan va så att jag har det? Är det kanske möjligt att på nåt sätt skriva en text till sin psykolog på bup istället för att prata om det, tycker det är för jobbigt. Har aldrig i mitt liv haft nån att prata med och när jag har det så känns det fel på nåt sätt som att jag inte kan öppna upp vilket leder till att jag fortsätter må såhär.
Ver

BUP svarar:
Hej Ver!
Du beskriver dina symtom tydligt formulerat i klartext. Det låter faktiskt allvarligt och det är jättebra att både dina föräldrar och du själv har kontakt med BUP och även med socialtjänsten.
Men det är verkligen ett stort problem att du inte riktigt kan öppna dig i kontakten och berätta så som du känner och det som har hänt och händer. Du skriver mycket klokt, med insikt, att de inte kan hjälpa dig för att du inte vågar berätta som det är. Helt rätt, man kan inte få hjälp med någonting om den person som skulle kunna hjälpa, inte får veta vad man behöver hjälp med.
Eller om man inte känner till hur pass allvarliga problemen är.
Jag vet inte vad det är som hindrar dig att berätta. Jag vet att många ungdomar tycker att det är pinsamt och skäms att "avslöja" riktigt svåra saker. Men du behöver inte skämmas eller tycka att det är pinsamt.
Vi på BUP möter många olika problem och vet att det är inte ungdomarnas fel att må dåligt eller inte ha kontroll över, eller klara av vissa saker.
Men du har en alldeles lysande idé: att skriva ner allt som du har på hjärtat och ge det till din behandlare. Många gör det faktiskt. Det går hur bra sm hest att göra det.
Men jag skulle vilja säga: gör det inte för komplicerat för dig själv.
Du kan börja med att helt enkelt visa det mejl du skickat till oss för din psykolog. Du skriver här en mycket bra sammanfattning problemen.
Det kan vara  en bra ingång för dig och för din behandlare. Du kan även visa mitt svar om det underlättar.
Alltså - du ser den rätta vägen.
Vänta inte nu, ju snabbare du gör det desto fortare få den hjälp du behöver!