Velat ta livet av mig
Hej jag har haft just nu en dåligare pariod u mitt liv. Jag har mått skit velat ta livet av mig flera gånger, jag försökte hänga mig i skolan men min kompis rädda mig i sista sekund. Jag har börjat skära mig lite försiktigt men ändå så att huden far upp och att det blir svullet runt omkring. Jag har mått lite bättre typ 1 och en halv vecka. Men nu så börjar jag må skit igen. Vad ska jag göra?
Ellen

BUP svarar:
Hej!
Du skriver till oss och frågar vad du ska göra. Mitt råd till dig och alla andra barn och ungdomar som skriver till frågelådan: prata, prata - berätta för någon vuxen hur du har det. Vad som gör dig ledsen. Vad som får dig att må skit.
Att gå med självmordstankar är allvarligt och det betyder att det är något i ditt liv som inte är bra och som behöver förändras. Tillsammans med någon vuxen behöver ni ta reda på vad som gör att du mår dåligt. Vad som gjorde att du kände att du mådde lite bättre i en dryg vecka.
Att dela bekymmer med någon vuxen tänker jag är bra att göra. Att någon sitter ner och lyssnar på allt viktigt du har att berätta kan kännas skönt.
Vilken oerhörd tur att din kompis dök upp och hjälpte dig i sista sekunden!
Det måste varit en jobbig upplevelse för din kamrat förutom att det är sorgligt att du mådde så dåligt att du planerade att ta ditt liv.
Jag sitter med en fråga och är nyfiken vad som hände efter att du försökte hänga dig i skolan. Sökte ni upp någon vuxen? Var det någon vuxen som såg vad som höll på att hända eller gick ni tillbaka in på lektion?
En så allvarlig handling som att försöka hänga sig kan ju inte bara få passera utan att någon vuxen reagerar.
Jag reagerar och av hela mitt hjärta vill jag uppmana dig att ta kontakt med någon vuxen, om du inte redan gjort det. Du måste söka hjälp.
Jag vet inte hur din relation med dina föräldrar ser ut, men försök prata med dem.
Om du tycker att det känns svårt - prata med din mentor, din skolkurator eller skolsköterska.
Kanske finns det någon släkting som du gillar och som kan vara den första du berättar för. Det spelar ingen roll vem. Det viktigaste är att du berättar.
Ett annat bra ställe att vända sig till är Bris. Dit går det att ringa eller att chatta.
Välj alternativet som passar dig bäst.
Det absolut viktigaste är att du med stöd återfår hoppet om att livet kan vara bra och att du börjar göra det som andra i din ålder gillar att göra.
Att du får vara en vanlig tonårstjej med framtidsdrömmar och försiktigt börjar bära på en känsla att livet är värt att leva. Att gå igenom perioder som är tunga tillhör livet, men det ska inte behöva gå så långt som att försöka hänga sig i skolan.
Än en gång: jag är så glad att din kamrat hann fram och räddade dig.
Lycka till och tack för ditt brev.