Orolig att min lillasyster vill bli anorektisk
Hej!
Min lillesyster klagar ofta på att hon tycker hon är tjock. Så är verkligen inte fallet då hon har en oerhört platt mage exempelvis, jag är orolig för att hon påverkas mycket av andra och hon har kontakt med två stycken via sociala medier som har anorexia. När jag pratar med henne så får jag bilden av att hon vill sträva efter att få denna sjukdom för att få uppmärksamhet eller så förstår hon bara inte hur allvarlig sjukdomen är och innebörden av den. Ska man gå vidare med det här och hur? Vilka frågor är bra att ställa så att man inte går för långt och det hela blir ett bråk?
orolig storasyster

BUP svarar:
Hej orolig storasyster!
Tack för ditt brev och din fråga!
Du ställer en knepig men viktig fråga. Det kan precis som du tänker vara svårt att få någon annan att se att de är inne på en fel väg. Det är lätt att den andre skyddar sig själv genom att inte vilja lyssna eller ta till sig av andras oro. Förmodligen för att man just nu bara ser det som är bra med t.ex. att svälta sig själv.
Det är svårt att svara på vilka frågor som du ska ställa - det viktiga är att du visar att du bryr dig och att hon är viktig för dig. Undvik att tala om för henne vad hon ska göra. Prata mer om din oro för att hon inte verkar må bra.
Jag undrar om du har pratat med dina föräldrar och om de kan hjälpa till?
För att få mer information och tips om vad du kan göra, kan du titta på kunskapscentrum för ätstörnings hemsida. Där finns det bra information om ätstörning och också information till anhöriga.
Lycka till !