Mår illa så fort jag går utanför huset
Har jag ångest och hur ska jag bota det?
Jag känner mig kissnödig och börjar mår illa så fort jag går utanför huset jag måste kissa hela tiden och känns som jag måste spy. Har även ont i överdelen av ryggen. Det har blivit att jag undviker skolan på grund av att jag tror att jag kommer kissa på mig eller kräkas i skolan. Hjälp mig vad ska jag göra?

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du skriver till oss och frågar hur du ska göra. Ja, det är helt möjligt att dina reaktioner kan förklaras av ångestreaktioner. Men för att du ska få veta om det verkligen är så det ligger till, så skulle du behöva få träffa någon för en bedömning.
Vid en bedömning så får man svara på olika frågor om de problem man kämpar med. Ibland räcker det med ett enstaka samtal för bedömning och för att få hjälpsamma råd.
Andra gånger kan man behöva få komma tillbaka på flera samtal och få hjälp genom en behandling. Vid en behandling så får man hjälp steg för steg att förstå sina reaktioner och att övervinna sin rädsla och ångest.
Att du får olika känningar i kroppen när du blir orolig, brukar hänga ihop med kroppens nervsystem. Det kan ge kan sådana känslor du har som att bli kissnödig, må illa och känna dig spyfärdig.
Ångest och oroskänslor i kroppen är inte farligt, men det är såklart väldigt jobbigt för dig att behöva känna så var gång du ska iväg.
Det är också väldigt vanligt att man får känslan av att det man känner är farligt eller okontrollerbart. Många drabbas också av skrämmande tankar om att det värsta kommer hända - även om det inte är så det blir i verkligheten. Därför kan många bli mycket hjälpta av att stegvis börja utmana sina föreställningar och sin oro.
Jag tycker du tänker klokt som vill söka hjälp för det här. Särskilt som du börjar känna att de här problemen börjar bli ett hinder för dig att gå ut och gå till skolan.
Det är viktigt att du inte låter din ångest få ta över i ditt liv, utan att du följer din egen tanke om att ta hjälp för det här.
Många, många barn, ungdomar och vuxna har någon period i livet drabbats av problem med ångest. Men det betyder också att det finns mycket bra kunskap om det och bra behandling att få för att komma över problem med oro och ångest.
En väg är att börja prata med skolkuratorn som kan vägleda dig vidare till rätt hjälp.
Du skulle också kunna börja med att vända dig till psykolog på vårdcentralen.
Ett annat sätt är att söka en första bedömning vid din BUP-mottagning.