Kan inte sluta att analysera allt omkring mig
Hej! Jag är en tjej på 17 år som har under de senaste två åren mått psykisk dåligt. Jag har inte berättat för någon utan bara hållit det inombords. Jag misstänker att jag har OCD, då jag för något år sedan började tänka alldeles för mycket. Det som jag har hört om OCD är att det oftast är handlingar man gör som att tvätta händerna eller att tänka otäcka tankar, men den form har inte jag. Utan för mig är det mest att jag inte kan sluta analysera allt runt omkring mig. Det sker oftast till alla handlingar jag gör, och att jag då får tvångstankar som rör sig om att analysera det som jag håller på med. Det är väldigt svårt att förklara då jag inte har hört detta innan och det känns som att jag är alldeles själv att känna såhär. Jag har tänkt att gå till en psykolog men vågar ej då jag även där tänker alldeles för mycket kring situationen. Detta har lett till mycket negativt i mitt liv då det mestadels innan gjorde så att jag kom för sent till allt då jag som sagt bara behövde tänka. Nu är det bättre än vad det var förra året men jag känner ändå att jag inte vill ha det såhär längre. Eftersom att jag inte har hört några tvångstankar som rör sig om detta så undrar jag vad det beror på.
N

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det låter skönt för dig att det blivit lite bättre med dina tankar. Du undrar vad det kan bero på att du känner att du behöver analysera allt runt omkring dig. Det är svårt att svara på det såhär i ett kort brev då jag ju inte känner dig och vet hur det har sett ut och ser ut i ditt liv.
Utifrån att du skriver att du har tänkt på att gå till någon för att få hjälp med dina tankar så kan jag misstänka att du är din egen lösning på spåren. Det låter som att du behöver samla kraft och mod att försöka utmana dig själv. Det brukar vara svårt att själv tänka ut varför man som du tänker så mycket och kanske oroligt på det som händer runt omkring dig. Då är det bra att ha någon att samtala med om sina tankar och känslor. Någon som är van vid att möta en oro som du känner. Finns det någon i din närhet som vet hur du tanker och känner?
Vet dina föräldrar om hur det är för dig? Det kanske skulle kunna vara en början för dig att prata med dem. Då kanske ni tillsammans kan fundera över vad som skulle kunna vara nästa steg. Då kanske ni kan kontakta BUP där du bor för att prata med dem.
Du kan också fundera över om det finns någon vuxen på din skola som du kan känna lite förtroende för och som du skulle kunna prata med. Det skulle ju kunna vara skolkuratorn, en mentor eller skolsköterskan. Du kan också pröva att ta kontakt med ungdomsmottagningen där du bor. Där finns det personal som är mycket vana vid att möta unga med bekymmer som liknar dina. Du har ju påbörjat din väga mot hjälp när du skrev till oss. Nu skall du försöka ta nästa steg på den vägen och prata med någon som du träffar.
Lycka till!