Tänker på hur jag ser ut hela tiden
Jag behöver hjälp. Jag kan inte tänka på eller se andra tjejer, utan att få ångest. Jag har varit deprimerad i ca 3 år, och det börjar bli bättre. Jag mår nästan aldrig dåligt längre. Men jag har fortfarande det problemet.. Och det har aldrig varit såhär illa. När jag är hos min pojkvän, som har en syster som är i min ålder, så mår jag alltid dåligt. Får ont i magen, tänker på hur jag ser ut hela tiden osv. Jag vet att felet ligger i mitt självförtroende, men jag vet inte hur det ska bli bättre.. Det spelar ingen roll vem det är, bara det är en tjej så mår jag dåligt. Vet inte vad jag ska göra, det har blivit så extremt svårt att klara av det..

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Jag är glad att du skriver att din depression långsamt blir bättre och att du nästan aldrig mår dåligt. Men samtidigt skriver du om ett stort problem som ger dej mycket ångest.
Du beskriver en olycklig och plågsam tankekoppling mellan din kroppsuppfattning och tankar eller åsynen av andra tjejer. Att du kanske inte tycker om hur du ser ut ska inte behöva  ge dej ångest varje gång som du ser eller tänker på en annan tjej.
Jag tror, som du, att det är svårt att klara av att bryta denna koppling alldeles själv.
Jag tycker att du i första hand ska söka hjälp för detta problem på BUP där du bor. Du kan hitta adresser på den här hemsidan. Jag tycker att du ska göra det ganska snart eftersom BUP har en övre åldersgräns på 18 år.
Lycka till!