Kämpar med en svår depression
Hej mitt namn är Elena!
Vad ska jag göra om jag känner att jag inte vill existera?
Mina negativa tankar förstärker bara mina känslor om att vilja dö.
Jag är 21år och är adopterad från Ryssland. Jag bor i en familj som redan har ett biologiskt barn och därför har jah alltid känt mig mindre älskad, mindre värd, oförstådd, utanför och mest av allt ensam.
Jag kämpar med en svår depression som ingen i min nära omgivning verkar förstå. Och jag vet inte vad jag ska göra, snälla guida mig!
E

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag tänker att många av de frågor du nu kämpar med kanske du tänkt på länge - men nu färgas de också av din depression. Man tänker annorlunda och mörkare när man är deprimerad så jag tror det är viktigt att du inte fortsätter kämpa ensam utan söker hjälp. Du är 21 år och kan själv söka hjälp på en vårdcentral för din depression. Jag tänker att det är det första du genast ska göra. Bra att dina negativa tankar inte hindrar dig från att söka hjälp! Du förtjänar att få hjälp och du ska tala om att du har tankar att du vill dö så att de förstår att det är allvarligt. Om du är nära självmord kan du ringa sjukvårdsupplysningen akut tel. 1177, söka akut psykiatrisk hjälp eller ringa Mind-självmordslinjen.
Du skriver om tankar du har och haft. Antagligen under hela din uppväxt? Du skriver om utanförskap och ensamhet. Det får mig att tro att du/ni inte kunnat prata om dessa saker i din familj. Kanske tankar du burit på själv och som du som barn inte kunnat visa eller berätta om. Det är föräldrarna som måste visa vägen och börja prata om detta och visa att det är ok. Men det kan finnas många hinder och känsliga frågor kring adoptioner. Jag tänker att det fortfarande är möjligt att prata om dessa saker och ibland blir det lättare och enklare om man tar hjälp av till exempel familjerådgivningen. Är det något du funderat på eller tror skulle kunna hjälpa dig?
Jag tror också att du skulle må bra av att prata om dessa tankar i en egen samtalskontakt. Det finns olika sätt. Du kan ta kontakt med en ungdomsmottagning eller skaffa en kontaktman eller annan hjälp via Adoptionscentrum.
Jag tänker att det viktiga nu för dig är att bryta din isolering eller ensamhet och få någon kontakt som du kan börja prata med om hur du mår och vad du tänker på. Du behöver någon motvikt till dina negativa tankar om dig själv och du behöver möta andra som du känner är intresserade av dig, dina tankar och känslor och som faktiskt förstår eller försöker förstå just dig.
Genom att träffa andra och berätta om dig själv kan du faktiskt också förändra vad du tänker och känner om dig själv!
Lycka till!