Kan inte berätta för pappa hur jag mår
Jag är 17 år och kan inte berätta för min pappa om mitt mående.
För några år sedan gick jag genom fysisk misshandel av min mamma och detta påverkade mig väldigt mycket psykiskt. Då var jag 13 år och frågade min pappa om jag kunde prata med någon om det för att jag inte mådde bra. Han kom på en lögn om att jag inte kunde göra det, eftersom min mamma då skulle behöva tillåta det som en förälder.
Min teori är att han inte var okej med att hans dotter kunde på något sätt vara "sjuk". Han sa ofta åt mig att sluta gråta, sluta tycka synd om mig själv osv. Nu när jag genuint inte orkar göra något pga hur jag mår, kallar han mig lat.
Just nu pratar jag med en socionom på första linjen, utan att någon i min familj vet. Jag känner att han inte hade tyckt om det, och kanske skylla allt på att jag söker uppmärksamhet. Problemet är att min socionom misstänker att jag behöver medicinering, och eftersom jag inte är myndig behöver min pappa vara med på det. Både jag och min socionom vet inte vad vi ska göra med saken.
AAP

BUP svarar:
Hej!
Det första jag undrar är om det inte gjordes någon anmälan till socialtjänsten när du blev misshandlad av din mamma? I så fall borde socialtjänsten sett till att du fått någon att tala med. För det behöver man när man varit med om något så svårt som att ha blivit misshandlad av en förälder.
Det verkar istället som din pappa har svårt att se att misshandeln på något sätt har skadat dig känslomässigt. Kanske beror det på att han inte förmått ingripa och skydda dig och därför behöver förminska hur svårt detta varit för dig?
Det är bra att du nu talar med någon om dina upplevelser. Men det skulle också vara bra om du rakt och ärligt kunde tala om detta med din pappa. Du måste vara arg på honom eftersom han försöker förminska dina svårigheter på detta sätt?
Om du behöver medicinering så behöver din pappa vara införstådd. Du och/ eller socionomen du talar med behöver tala med din pappa om hur du mår och vad du behöver.
Om din pappa har så svårt att se dina svårigheter att han motsätter sig att du får den behandling som man bedömer att du behöver, så måste man göra en socialtjänstanmälan. Det kan du själv eller din socionom göra.
Det är väldigt svårt att gå i behandling i smyg, när du samtidigt bor hemma. En sådan behandling har svårt att få någon verkan.
Du kan läsa på koll på soc vad socialtjänsten kan göra.