Har självmordstankar då och då
Hej, jag har då och då självmordstankar, jag pratar med en elevcoach och en lärare ca. 2 dagar i veckan. Vill berätta att jag har dehär tankarna men vågar inte, eftersom att jag är rädd att de ska ringa hem men samtidigt hoppas jag att de inte ska. Måste de ringa hem eller kan de välja att inte göra det?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Din "enkla" fråga väcker nya frågor hos mig. Jag tänker att det antagligen är viktiga tankar som du funderar på om du ska våga berätta. Viktiga tankar om hur du mår. Kanske också viktiga för andra att veta för att de ska kunna förstå dig och kunna hjälpa dig på ett bra sätt. Då tänker jag i första hand på dina föräldrar men också i skolan.
Du pratar om dig själv i skolan och det verkar gå bra. Du verkar ha bra kontakt med din lärare och elevcoach. För annars skulle du nog inte komma på tanken att berätta för dem om dina, än så länge hemliga, självmordstankar? Du skulle vilja berätta för dem men helst inte för dina föräldrar. Jag undrar varför. Varför ska inte också de få reda på hur du egentligen mår? Vad kan det vara som hindrar?
Kanske handlar frågan mer om dig och hur du ska göra än om hur dina skolkontakter ska göra? Om du kan berätta för dina förändrar hur du mår och berättar om dina självmordstankar - då har du löst problemet själv och du kan ha kvar dina möten och samtal både med läraren och coachen utan komplikationer om vad de får säga och inte. Jag tror du underlättar din kontakt med dem och ger dem möjlighet att fortsätta vara en bra resurs för dig och jag tror du vill det.
Och kanske är det inte läraren och elevcoachen som är bäst lämpade att prata med när det gäller självmordstankar och alla tankar och känslor som finns kring självmord? Det är en fråga du skulle kunna prata med dem om och dina föräldrar. Kanske behöver du mer hjälp på ett annat sätt nu när du själv vill berätta?
Lycka till!