När jag mår som sämst undrar jag varför jag finns
Hej, jag är en tjej på 11 år som tror att jag är deprimerad.
Jag har tittat runt på eran hemsida och på andra sidor. Allt jag har sätt känner in på mig.
Jag känner mig helt värdelös, är ledsen och arg hela tiden.
Jag tycker att jag är sämst i värden på allt och jämför mig med alla andra.
Jag har mycket ont i magen och inte så stor aptit. Jag är rädd att jag förlorar för mycket i vikt. Det är inte bra för att jag har haft anorexi och går fortfarande på enhet för de.
Jag har svårt att konsentrera mig på skolarbetet.
Jag kan inte fatta beslut själv utan måste ha hjälp med de.
När jag mår som sämst så undrar jag varför jag finns.
Vad ska jag göra? Ska jag söka hjälp? och isåfall vart?
En tjej som inte vill leva

BUP svarar:
Hej!
När man mår som du beskriver att du gör så ska man tala med någon om det. Man ska inte gå ensam med sina svåra tankar och känslor.
Du berättar inte hur du har det omkring dig. Hur det är hemma, i skolan och med kamrater. Sådant är mycket viktigt för hur man känner sig. Och om något annat svårt har hänt dig.
Är det möjligt för dig att tala med dina föräldrar om hur du mår? De kan i bästa fall ge dig stöd som föräldrar. Ibland kan man vara rädd att berätta för sina föräldrar därför att man inte vill de ska bli oroliga, rädda eller kanske arga. Men de allra flesta föräldrar vill hjälpa sina barn att må bra.
Vare sig du kan tala med dina föräldrar eller inte kan det vara bra att också tala med någon utomstående som skolkurator eller skolpsykolog. Du går på en enhet för ätstörningar. Finns där någon kurator eller psykolog som du kan tala med?
Tillsammans med dina föräldrar kan ni också vända er till BUP.
Men vänta inte. Tala med någon nu.