Känner knappt igen mig i spegeln
Hej jag har problem och behöver hjälp men vet inte hur eller vad. Jag vet inte vem jag är och känner knappt igen mog i spegeln. Det känns som jag inte finns, allt är så konstigt. Jag känner mig så känslo avdomnad. Jag vill bara inte finnas längre och det känns som jag gått in i väggen. Inget är kul längre. Jag ser inte fram emot något i livet vill bara försvinna helt. Min relation med min mamma förstördes just också då hon fick reda att jag druckit och misstäbker att jag skulle ha rökt på. Allt är mitt fel då jag förstörde hennes förtroende av att dricka och jag vill att allt bara ska sluta nu. Jag vet inte vad jag ska göra eller vart jag ska vända mig.
Anonym

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det är inte svårt att förstå att du har det kämpigt både med dig själv och med din relation med din mamma. Jag känner ju inte dig så det är svårt att säga något om precis dig. Däremot vet jag att det brukar kunna vara en svår period i livet som du befinner dig i. En period som just präglas av osäkerhet och frågor om vem man är och vem man skall bli.
Finns det någon vuxen på din skola som du an ha lite förtroende för? Till exempel skolkuratorn, en mentor eller skolsköterskan. Skulle du kunna prata med någon om det du skriver om till oss. Kanske kan du och mamma få komma och prata lite tillsammans om det du beskriver och oroar dig för. Jag känner ju som sagt inte dig eller din mamma men kanske är det så att din mamma mest är orolig för dig och att hennes oro tar sig uttryck i att hon blir rädd för att du också har rökt på?
Om du och din mamma kan få hjälp att prata om detta och din mamma förstår hur orolig du känner dig inför hur du tycker att ni har det, så kanske ni skulle kunna förstå varandra och mötas. Det brukar vara så att föräldrar vill vara till hjälp för sina barn även om uttrycken för det ibland kan vara svåra att tolka och förstå.
Försök att prata med någon på din skola eller ring till ungdomsmottagning. Där är man mycket van vid att möta unga med bekymmer som liknar dina. Du måste inte vara så orolig för din relation med mamma. Det finns hjälp att få.
Lycka till!