Mår dåligt från ingenstans
Hej, jag är en tjej på 14 år. Jag har mått bra och har inga stora bekymmer i familjen men på senaste 3 åren har allt bara ”rasat”. Jag mår dåligt från ingen stans och för att minska det psykiska måendet skär jag mig själv. Jag undrar om man kan ta hjälp utan att ens föräldrar får reda på hur man mår, jag kan verkligen inte berätta för min familj för det skulle såra dem så mycket. Hur vet man om man är deprimerad eller har ångest, jag blir nämligen väldigt arg och ledsen på allt och alla väldigt ofta och jag kan knappt hantera det, mitt mående kommer i ”dippar” som håller på allt från 20 minuter till flera veckor. Jag är rädd för mig själv, Vad ska jag göra?

BUP svarar:
Hej!
Du berättar om starka känslor som du inte förstår. Var de kommer ifrån? Det finns inga stora problem i din familj, säger du. Men du mår dåligt, skär dig och känner dig arg och ledsen.
Det är svårt när man inte vet vem eller vad man är arg på och varför man är  ledsen.
Men kanske finns det saker som du är ledsen för och som du gömmer för dig själv? Du kanske tror att du inte får vara arg eller ledsen på människor i din omgivning.
På så sätt håller det hemligt både för dig själv och din familj och vad som finns inom dig.
Din rädsla att såra din familj gör dig väldigt ensam. Kanske behöver du hjälp att tillsammans med dina föräldrar försöka förstå vad som rör sig inom dig.
Du säger att du ”Mår dåligt från ingenstans” -  Just det gör det så svårt för dig att komma vidare. Du har liksom ingen yttre anledning att må dåligt. Men jag tror att det finns någon anledning som du bara inte har hittat än. Kanske finns det inre anledningar. Tankar och känslor du har om dig själv och som ingen annan vet och som du inte pratar om?
Hur det än är så tycker jag att du ska försöka ta reda på vad som händer och varför du mår så dåligt. Du vill inte berätta för din familj för det skulle såra dem. Kanske behöver du själv prata med någon innan du kan berätta för dem? Det skulle du antagligen kunna göra genom att ta kontakt med din skolkurator eller att du tar kontakt med en ungdomsmottagning. Då skulle du också få hjälp så du inte måste självskada dig.
Lycka till!