Måste jag berätta för mina föräldrar att jag skär mig?
Hej. Jag är en 14 årig tjej som har ett självskadebeteende. Och det har pågått i ca. 5 månader eller mer. Och igår så gick det över styr då jag skar mig 47 gånger. Jag har pratat med en utav mina kompisar om det och hon säger att jag måste prata med mina föräldrar. Men jag vill inte prata med dem om detta, borde jag göra det? Dem vet om att jag har mått dåligt under en period och jag har även pratat med kuratorn på skolan och då nämnde jag detta. Men måste jag säga detta till mina föräldrar?
Carolina

BUP svarar:
Hej!
Du undrar om du måste tala om att du skär dig till dina föräldrar? Vad gör att du tvekar?  Är du rädd att de ska bli oroliga eller kanske arga? Tänker du att om de får veta så kommer du att bli hindrad från att skära dig?
Din kompis har gett dig ett bra råd. De flesta föräldrar vill hjälpa sina barn till att må bra. De vill veta om något inte är bra. Om dina föräldrar får veta att du skär dig kan de söka hjälp som får dig att må bättre. Förhoppningsvis kan de också ge dig stöd som föräldrar, något som också hjälper dig.
Du har pratat med kuratorn på skolan och nämnt att du skär dig. Men har du sagt hur ofta och hur mycket du gör det?
Kanske är det så att du tvekar inför att berätta eftersom du vill ha möjligheten att skära dig kvar. Skärandet blir lätt en ventil för svåra känslor. Men det är ingen lösning. Ingenting förändras annat än att en kortvarig lättnad infinner sig. Tills man känner att man måste göra det igen. Och igen.
Det bästa är att prata med någon professionell person om vad man känner. Då kan man tillsammans försöka förstå varför man mår så här och vad man behöver för att må bättre igen.
Det bästa är att du försöker vara modig och berättar för dina föräldrar. Och att du talar med kuratorn igen.