Har läst om depression och nästan allt stämmer in på mig
Har jag deprimerings (stav) problem?För jag läste lite om det , nästan allt stämde .Det som stämde var:
1:har lite självmordstankar
2:gråter varje dag!När jag gör  ngt t.e.x badar så gråter jag inte men annars gråter jag !
3:har självskadebeteende
4: har svårt att sova. Är lite aggressiv varje dag typ !
Det var allt ! Vet inte vad jag ska göra (min mamma vet inget om det hör!) det är jätte jobbig ...snälla hjälp mig!
Julia

BUP svarar:
Hej Julia!
Våra råd till barn och ungdomar som skriver till oss är att berätta för någon vuxen hur man mår, hur man har det hemma och i skolan. Det kan kännas nervöst innan men förhoppningsvis skönt efteråt. Bra att dela detta så man slipper spela glad om man inte är glad innerst inne. Om föräldrar får veta hur man mår kan de finnas där och trösta lite extra. Om du blir arg ibland finns det än förklaring att du behöver få ut all ilska du bär på. Om ledsenkänslorna sköljer över dig kanske du inte behöver dra dig undan på ditt rum om du inte vill, utan kan vara tillsammans med din mamma. Prata om det om du har lust eller kanske bara dricka en varm kopp te eller choklad tillsammans.
Frågan är vem du väljer att vända dig till. Föräldrarna är ju oftast det första valet men ibland kan det kännas svårt att prata med sina föräldrar och det känns lättare att vända sig till någon annan. Till exempel sin mentor i skolan eller till skolkuratorn.
Det viktigaste är att du inte går och bär på alla jobbiga känslor helt ensam. Om det finns någon vuxen du gillar som du tycker är klok, känns trygg och har tid att lyssna på dig, så välj den personen. Så det finns många alternativ att välja. Att prata med någon och berätta är ett viktigt steg till förändring. Det kommer säkert behövas flera samtal då du blir mer van att berätta och den du valt att prata med är förberedd och tar sig tid att lyssna på dig. Tillsammans behöver ni fundera på vad som gör dig ledsen och nedstämd.
Det finns en sida som heter Våga berätta på 1177.se som jag tycker att du ska gå in och kolla upp.
Du skriver i ditt brev att du läst om depression och tycker att mycket av detta stämmer in på dig. Det är vanligt att barn och ungdomar söker information på nätet och sedan gör samma reflektion som du. Nästan allt stämmer.
Betyder det då att du är deprimerad. Det kan vara så att om du skulle träffa en psykolog eller kurator på BUP eller din skolkurator skulle ni kanske komma fram till att du är nedstämd. Dina tårar på din kudde visar i alla fall att du är en ledsen tjej. När du tänker på ditt liv kanske du tycker att det känns tråkigt, dåligt eller hopplöst ibland. Det är viktigt att du berättar om alla känslor du bär på. Var så öppen med vad du tänker och känner som det bara går. Att ha tankar om att inte vilja leva är allvarliga saker det måste du också berätta för den du väljer att vända dig till.
Det var bra att du skrev till oss och du tog det viktiga steget nu är du redo för att ta nästa. Berätta för någon hur du mår och hur du har det. Använd brevet du skrev som hjälp och mitt svar till dig. Ta fram information runt depression som du tycker stämmer på dig. Det kan vara en bra start på ett samtal om hur du har det just nu och hur du mår.
Lycka till!