Konstiga symtom på kvällarna
Hej! Jag har börjat få små attacker, kanske kan man kalla det så? I dessa "attacker" upplever jag intensiv huvudvärk som aldrig förut. Det kommer symtom efter symtom. Det börjar med intensiv huvudvärk sedan känner jag en brinnande känsla i bröstet sedan känner jag mig väldigt kraftlös i hela kroppen sedan domnar mitt huvud och ansikte till tillslut börjar jag gråta väldigt mycket. Jag vet inte riktigt anledningen till varför jag börjar gråta kanske kan det vara den brinnande känslan i bröstet? Medans jag gråter känner jag i behov av att ta djupa andetag. Efter att jag har gråtit klart vilket är efter ett par minuter då försvinner symtomen långsamt. Symtomen som då inte försvinner är känslan av kraftlösheten i kroppen. Jag fortsätter känna mig väldigt svag i låren resten av dagen. Detta brukar hända under kvällarna. Såklart händer detta inte varje kväll men ca 2-3 gånger i månaden. Första gången jag fick en sådan attack var för 4 månader sedan. Jag har brist på Vitamin D men är det möjligt att få sådana attacker av endast brist på Vitamin D? Jag tar även vitamin D tabletter så jag tror nog att värdet har gått upp lite. Vad kan dessa attacker vara och vad kan de bero på? Kan det vara paniksyndrom? Dock känner jag ingen rädsla eller oro. Väldigt tacksam för svar!!
Lina

BUP svarar:
Hej Lina!
Du vill ta reda på vad dina olika symtom beror på och jag håller med dig. Det är viktigt att reda ut detta för att också kunna komma fram till vilken typ av hjälp,vilken typ av behandling du eventuellt behöver. Jag tänker mig två steg du ska ta.
Först och främst måste man göra en läkarbedömning om det finns någon medicinsk orsak till dina huvudverk-attacker, oavsett hur det fortsätter. Jag vet inte om  det var en läkare som fastställde din D-vitaminbrist eller kom du fram till det  på något annat sätt. Det är viktigt att klargöra för att det kan vara skadligt att överdosera D vitamin.
Men du har rätt i att det är högst osäkert att dina symtom skulle endast orsakas av vitaminbrist. Det fösta steget är alltså att gå till läkare, dels för att kontrollera frågan om  D-vitamin men även undersöka möjliga medicinska orsaker till  huvudvärken och symtomen som är kopplade till dem.
Om man då inte hittar en rimlig medicinsk förklaring kan man gå vidare till frågan om alla dina symtom inte orsakar av psykiska faktorer som ångest, stress eller någon annan psykisk faktor. Man är inte alltid helt klar över vad det är som stressar eller oroar. Man kan ibland bara ha kroppsliga symtom på olika sätt och därför ska man gå till en kurator eller psykolog. Med hjälp av samtal kan ni tillsammans fundera på olika omständigheter i ditt liv och hitta nycklar till hur du kan hantera problemen som kommer fram i samtalen.
Sådana samtal kan man ofta få direkt på vårdcentralen eller läkaren kan skicka remiss till BUP.  Du kan även själv gå vidare till ungdomsmottagningen eller till kuratorn på skolan där du direkt kan säga att du har blivit undersökt av läkare men man har inte hittat något fel på din kropp och därför vill du få samtalshjälp för dina besvärliga symtom.
Ett förslag till. Jag vet inte hur din relation är med dina föräldrar. Men även om du är i högre tonåren kan det kännas väldigt bra och lugnande när man har sina föräldrars stöd om man inte mår så bra. Finns de en möjlighet för dig att rådgöra med dem om dina problem, gör det! Sedan ska du gå vidare om dina symtom kvarstår på så sätt som jag beskrivit ovan.