Har fått ångest och tankarna kretsar kring mat
Hej, jag är en tjej på 13 år. Ända sen jag varit runt 9 år har jag alltid tänkt mycket på min vikt och känt mig tjock! Det senaste året har det blivit värre, jag läser bantningstips dagligen. Jag har försökt att spy efter att jag ätit men inte lyckats. Jag äter nästan aldrig skolmaten eller frukost längre. Äter jag i skolan så är det bara lite grönsaker annars inget. Mina tankar kretsar dagligen kring mat, jag hatar att väga mig, jag får så mkt ångest då. Det är jobbigt att skolsköterskan ska väga mig så ofta! Har jag en ätstörning eller är det här normalt? Är tacksam för svar !!
Tjock tjej

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du hörde av dig till oss när du verkar ha det så här jobbigt kring maten. Många gånger så kan man ha perioder under uppväxten med jobbiga tankar om sig själv och hur man ser ut. Men du berättar också om att du känner att det här har blivit värre för dig senaste året.
Det låter som du faktiskt kämpar en hel del med ångest nu och som verkar vara kopplad till ditt ätande och till dina tankar om vikt och bantning. Du berättar också om att du har börjat hindra dig själv från att äta normalt och regelbundet. Du hoppar över frukosten och du undviker skolmaten.
Det verkar som en del av dig också har börjat inse att allt inte står rätt till med dig. Det är insiktsfullt av dig att du själv börjar förstå eller i alla fall börjat misstänka att du kan ha fått en ätstörning. Så du gjorde helt rätt som hörde av dig till oss kring det här.
Att själv försöka kämpa emot den här ångesten som du nu brottas med brukar vara jättesvårt och förvirrande. Därför vill jag ge dig rådet att du tar hjälp av någon vuxen som kan stötta dig i det här.
Även om det är väldigt jobbigt för dig att kolla vikten, så låter det ändå som din skolsköterska har förstått att du behöver hjälp på något vis.
Frågan är om du också känner att du kan börja prata med din skolsköterska om dina ångestfulla tankar om din vikt och ditt ätande? Du skulle verkligen behöva få mer stöd i att hantera de känslorna och tankarna.
Om du tycker att det känns svårt att öppna dig för skolsköterskan så kan du vända dig till din skolkurator för samtalsstöd om det här. Jag tror också det hade varit bra om det vore möjligt för dig att berätta hur du känner till någon av dina föräldrar.
Skolsköterskan eller skolkuratorn brukar också kunna hjälpa till att förklara för föräldrarna. De kan också hjälpa till så att man kan få kontakt med BUP eller annan hjälp när man behöver det.
Jag förstår om det kan kännas lite svårt för dig att börja prata om det här. Men jag tror som sagt att det ändå vore bra om du tog steget nu att prata mer med din skolsköterska eller kontakta din skolkurator.
Försök kom ihåg att du är inte alls ensam om att känna så här, och att det finns bra hjälp för dig att få så du kan steg för steg kan börja må bättre igen.