Hur ska jag få mina föräldrar att förstå att jag behöver hjälp?
Jag är en tjej på 15 år. Jag lider av social ångest. När jag ska gå ut och sälja grejer för min idrottsförening bryter jag ihop totalt. Jag skakar, blir stressad, gråter, får svårt att andas. Idag när jag fick ett sånt anfall gick jag ner till mina föräldrar vilket jag tidigare aldrig har gjort. Responsen jag fick av dem fick mig bara att må ännu sämre. Min pappa sa att de bara var trams och att jag inte ska känna så här för att jag aldrig gjort de tidigare. De var som att han sa rakt i mitt ansikte att jag ljög. Mamma suckade och sa att jag måste gå ut för dem kan inte göra allt åt mig. Jag bad dem aldrig att göra de åt mig, jag uttryckte endast hur jag kände och varför jag kände så. Vad ska jag göra för att mina föräldrar ska förstå så att jag kan få den hjälp jag behöver?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Du är besviken på den respons du fick av din mamma och pappa då du visade upp hur tufft du har det. Din pappa tyckte det var trams vilket det naturligtvis inte är. Det låter som att han inte var förberedd på att du skulle komma ner till dom och visa upp dina tårar och den stress du känner inför olika sociala situationer. Din mamma blev mer praktisk och kommenterade det med att de inte kommer att knacka dörr och hjälpa dig sälja saker som den idrottsföreningen du är med i bett dig göra. Du har helt rätt i att du aldrig bett om den hjälpen.
Det ni behöver göra är att sätta er ner och prata med varandra igen. Om du väljer att prata med din mamma själv och därefter med din pappa eller med båda två på en gång det är ditt val. Du vet säkert vad som blir bäst. Att du är ledsen och besviken och kände att allt bara blev värre efteråt det behöver dina föräldrar få höra från dig. De behöver få möjligheten att förklara sig och kanske be om ursäkt.
Dina föräldrar och om du har några syskon som du bor tillsammans med behöver få veta hur den oron och stressen du känner begränsar ditt liv. De skulle behöva stötta dig att ta emot hjälp och att inte reagera med att tycka du är tramsig, lat eller på något annat sätt ge dig nedsättande kommentarer.
Mitt råd till dig är att ta kontakt med din skolkurator. Skolan brukar vara en plats där det finns många sociala utmaningar som kan vara svåra. Hålla föredrag, äta i matsalen till exempel. Tillsammans med din kurator kan ni kartlägga vad du uppfattar som utmanande. Om hen kommer hänvisa dig vidare vet jag inte. Det beror på hur mycket din sociala ångest begränsar dig.
Om du är intresserad kan du läsa mer om KBT. Kognitiv beteendeterapi. Den metoden har visat sig vara hjälpsam utifrån en ångestproblematik. Det man gör är att fokusera på nuet och framtiden. Sätter upp mål för vad man vill klara av. Man tittar på vad man tänker, känner och vilket beteende man har i en aktuell situation. Om det är något man uppfattar som svårt eller läskigt är det vanligt att man undviker dessa situationer .Om vi tar det aktuella exemplet med att sälja grejer. Vad är det för del moment du är rädd eller känner obehag inför? Vad är du rädd för sak hända? Vad är det värsta som skulle kunna hända? Hur troligt är det att just detta kommer att hända? Dessa och liknande frågor kan du få om du går i KBT-behandling.
Målet är att utmana sin oro. Att öva och stegvis öka svårighetsgraden. Jag ger dig två exempel. Om man är rädd för spindlar eller höjder. Första steget är att se en spindel på bild. Därefter en rörlig film. Att se en spindel i en glasburk kan vara nästa steg i utmaningen mot sin spindelfobi. Kan man röra vid den eller klappa den så är målet för behandlingen utfört. Om man är rädd för höjder kan ett hopptorn i simhallen vara ett bra förklarande exempel. Första steget blir att hoppa från bassängkanten. Nästa steg är kanske dyka från samma plats. Försiktigt går du högre och högre upp. Hoppar från trampolinen på ettan trean. Din tanke och reaktion kanske är det var ju inte så farligt som du trodde. -"Jag kommer att fixa att hoppa från femman idag!"
Uppgiften till dig är att skriva ner och fundera på vilka sociala situationer du klarar av och vilka som känns svåra som ger dig ångest, stress och oro. Vad du vill klara av. Din egen motivation är viktig för att nå framgång.
Lycka till och kontakta din skolkurator!