Gråter varje kväll för att jag är stressad
Hej
Jag har under en längre period mått dåligt och jag vet Inge vad jag ska göra längre. Gråter varje kväll för att jag är stressad men också för att jag inte vet vem jag är, känner verkligen inte igen mig själv längre. Jag är liksom bara ett skal som går runt och känner saker. Kan inte sova bra och därför orkar jag inte ta tag i saker, tar varje dag lite som den kommer och det fungerar verkligen inte bra då det bara blir så att jag skjuter upp saker och inte orkar göra det jag måste göra istället för att gråta. Vissa stunder mår jag riktigt bra och då känns det jätte löjligt att söka hjälp eller att prata med någon, vill inte prata med mina vänner för de säger alltid samma sak, ”allt blir bättre, finns alltid här för dig” osv. Hatar att prata om mina känslor och jag vet verkligen inte vem jag ska vända mig till för jag vill inte att mina föräldrar ska veta hur jag mår. Som jag berättade så mår jag bra ibland och det är oftast i skolan då jag är i skolan. Jag känner att skolkuratorn skulle kunna vara ett alternativ om jag kan gå dit utan att någon annan än min lärare vet, har inte kollat upp det. Däremot så känns det alltid så meningslöst att fråga eller att kolla upp det då jag mår bra när jag är i skolan och då bara tänker att jag är överkänslig och bara töntig när jag tänker att jag mår dåligt. Jag är dålig på att förklara men jag hoppas att du förstår ändå.
mvh anonym
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du hörde av dig till oss med dina funderingar. Jag tycker du förklarar på ett bra och begripligt sätt hur du känner. Jag tycker också det låter som du har det kämpigt när du så gott som var kväll känner dig så stressad, ledsen och har svårt att sova.
Det låter som att du sedan under dagarna kan skjuta undan en del av de här tankarna och känslorna som verkar komma över dig på kvällen. Det är ett bra tecken i sig att du kan ha stunder och dagar när du mår bättre, men jag tycker ändå att du har tänkt klokt som funderat på att gå och prata med någon om det här.
Ofta är det bättre att börja ta hjälp innan problemen känns alltför stora. Jag tror att du skulle kunna vara bra hjälpt av att få prata med en vuxen i lugn ro om vad din stress och dina känslor av ledsenhet kan hänga ihop med.
Du skulle också kunna vara hjälpt av att få prata igenom dina kvällar ser ut, dina rutiner och kring dina sömnsvårigheter. Som du kanske redan känner till så har en god sömnen en viktig betydelser för att man ska må bra och har energi att träffa vänner och orka hänga med i skolan.
Det finns olika råd kring sömnen som kan läsa om du vill. Jag skickar med lite information om det och om stress. Om du vill så kan du också prova några enkla avslappningsövningar här via snorkel.
Det känns fint att höra att du har vänner som vill trösta dig, men samtidigt lätt att förstå att du tycker att det kan vara svårt för dina vänner att veta hur de kan hjälpa till. Så jag tycker att du har tänkt klokt när du funderat på att ta hjälp av din skolkurator.
Skolkuratorn har tystnadsplikt men du kan också säga till din skolkurator att du inte vill att hen nämner något till dina lärare så det blir helt tydligt hur du önskar.
En annan möjlighet för dig är att vända dig till ungdomsmottagningen för samtal.
Lycka till!