Rädd för att tappa kontrollen
Är rädd för att tappa kontroll, att något ska hända som jag inte har kontroll över. Typ att nån nära mig blir sjuk eller så eller att någon typ blir full. Allt sånt ger mig panik jag vill liksom inte vara hemma när vi har gäster för jag är rädd att någon typ sätter i halsen och att det blir kaos. Låter som ett jättelitet problem men alltså jag får en sån stor klump i magen att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Kommer dessutom aldrig våga ta hjälp för en av mina föräldrar jobbar på BUP så det känns pinsamt om jag skulle behöva gå dit. Vet inte varför. HJÄLP MIG jag orkar inte mer.
Vill bara ha lite ro

BUP svarar:
Hej!
Du skriver här egentligen om två separata problem. Det fösta och mest väsentliga är din ständiga oro över att det kan hända någonting i din omgivning, med vem som helst och nästan vad som helst. Det är inte alls "ett jättelitet problem" som du skriver. Det är ett rikligt besvärligt problem som försvårar livet för dig avsevärt. Det andra är nästan ett "tekniskt" problem; var någonstans du skulle kunna få hjälp om det inte är på BUP dit du inte vill gå för att en av dina föräldrar jobbar där.
Låt oss ta båda problemen i tur och ordning.
Det du beskriver i ditt mejl är en typisk ångestproblematik som det heter. Alla människor kan känna oro och periodvis ångest över olika saker, omständigheter, händelser som pågår i vekligheten eller händelser man är rädd för att de kan inträffa. Det är normalt, det ingår så att säga i vår existens. Och det är också så att vi är olika känsliga för att oro och ångest. Vissa oroas lättare av mindre saker, andra är rätt så tåliga att hantera stress och osäkerhet som är en del av vår tillvaro. Du verkar tillhöra den gruppen vars  ångest och oro lättare väcks.
Nej, ingen kan förebygga allt tråkigt och ingen kan garantera att det inte inträffar olyckor eller bara mindre "störningar" i livet. Det stora uppgiften är att man inom sig har en grundtrygghet som gör det möjligt för oss att leva med känslan av förutsägbarhet trots att inte allt är förutsägbart. Trots att vi inte har "full koll" på allt mellan himmel och jord.
Om du nu saknar redskap för att kunna hantera livets "osäkerhetsfaktorer" och utan ångest acceptera att man löser de problem som kommer när de kommer, men inte de som inte finns eller rent teoretisk kan komma behöver du verkligen hjälp. Det finns effektiva behandlingsmetoder för denna problematik. Därmed har vi kommit till den andra frågan, var någonstans du kan söka hjälp.
För det första vill jag fråga om dina föräldrar och i synnerhet den av dina föräldrar som jobbar på BUP känner till din ständiga oro och ångest? Jag antar att han eller hon vet en del om denna typ av ångestproblem och även om behandlingsmöjligheterna.  Har ni diskuterat frågan hemma? Vad säger de själva?
Eller är det kanske så att du av någon anledning försöker hemlighålla allt detta? Mitt råd är i alla fall att om det finns den mista möjligheten att diskutera problemet med dem så ska du göra det. Hjälpen är ofta närmare än vad man tror. Jag är lite tveksam till att du i längden kan hantera hela denna situation utan att det kommer till deras vetskap och då kan det bli ännu mer komplicerat att förklara sig. Du behöver inte skämmas eller tycka att det på något sätt är pinsamt, inte heller att det är bara en bagatell. Det är många som brottas med liknande svårigheter och får hjälp med dem.
Men även om ni har diskuterat detta är det helt vanligt att barn till föräldrar som jobbar på BUP får hjälp någon annanstans än just den BUP-mottagning där föräldern jobbar. Vi vet också att det är ibland nödvändig att en helt utomstående kommer in i en situation som är för invecklad för att även en sakkunnig förälder ska kunna lösa den.
Jag vet inte var du bor någonstans i landet och om det finns flera BUP-mottagningar där. Finns det flera  kan du välja fritt.  I din ålder kan man söka hjälp även på egen hand. Andra alternativ är att vända dig till vårdcentralen där det numera ska finnas mottagning för psykiska problem. Ring och fråga. Dessutom kan du också gå till ungdomsmottagningen där det finns god kunskap om ungdomarnas oro och ångest och hur man behandlar dem.
På nätet kan du gå in på föreningentilia.se och få ytterligare stöd och råd.