Mitt problem är att jag ibland kissar i sängen
Hej!
Ja har nästan daglig ångest för när jag var yngre hände det många "olyckor" i sängen, vilket händer alla barn. Fast detta satt i sig för mig, jag fick använda blöja under natten fram tills jag var 5-6 år.
Senare fyllde jag sju och det håller i sig tills jag var 9-10 år. När jag fyllde 7/8 år sökte vi hjälp på vårdcentralen och fick någon slags medicin, men i mina ögon funkade det inte alls.
Sedan blev det bättre men det kan fortfarande hända ibland, inte alls ofta. Men det kan hända, detta år fram tills nu har det hänt en gång om jag chansar. Detta har gjort så jag knappt har sovit över hos en kompis, eller senare när jag varit där velat gå hem.
Jag kan inte ens sova över utan att oro mig över att jag ska kissa på mig, detta stoppar mig ifrån att göra saker jag vill göra fast inte vågar göra, pga olyckorna som händer under natten.
Om bara några veckor fyller jag 13 år och blir tonåring och det får mig att må fett dåligt och jag trycker bara ner mig själv för varje gång det händer. Vad ska jag göra?
Hejsansvejsansverige

BUP svarar:
Hej!
Vilket jobbigt problem du har. Jag förstår verkligen att detta bekymrar, oroar och begränsar dig. Din oro för att kissa i sängen gör att du känner dig tvingad att säga nej då du blir inbjuden att sova över hos din bästa kompis fast du verkligen skulle vilja.
Vi måste tillsammans hitta en lösning på detta. Det är klart att du ska kunna sova borta om det är på ett läger eller hos din bästis. Att du längtar efter att göra det, det förstår jag verkligen.
Det är bra att det inte händer så ofta men bara rädslan att det kan komma att hända gör att du inte vågar chansa eller hur? Du har ju erfarenheter att inte klara av att kontrollera detta då du behövde blöja, men också om jag förstår dig rätt att det går flera månader emellan olyckorna. Fast det är jobbigt så går det åt rätt håll.
Du skriver att ni hade kontakt med vårdcentralen så mitt råd är att ta ny kontakt. Det kanske finns ny bättre hjälp att få. Det är värt att kolla upp tycker jag. Om det finns några råd du kan få därifrån.
Min fråga till dig är hur du gör hemma. Bäddar du på ett speciellt sätt med madrassöverdrag i plast som är lätt att ta bort om olyckan skulle vara framme? Tror du att det skulle gå att bädda på samma sätt hos din kompis om hens föräldrar skulle få veta att detta varit ett stort problem för dig tidigare.
Om olyckan skulle vara framme skulle du kunna ha med dig extra lakan och att ni byter lite diskret och lägger de andra sängkläderna i tvättmaskinen. Om ni planerar för att det ska hända kanske det gör att din oro minska då ni har en plan.
Prata med dina föräldrar och ta en ny kontakt med vårdcentralen är mitt råd till dig. Att du trycker ner dig själv är ju ingen bra idé. Du har inte bett om att ha detta bekymmer så att må fett dåligt är naturligtvis förståeligt. Att vara arg och tycka att det är superdumt, pinsamt och helt värdelöst att kissa i sängen är också det okej men du kan ju inte rå för att detta händer ibland så om du skulle klara av att inte anklaga dig själv vore det superbra.
Lycka till!