Orolig för att bli så arg att jag råkar skada någon
Hej Jag har ett problem eller vad man ska säga jag blir arg typ en eller två gånger om året.
Jag förstår om det låter som jag ljuger men det är sant ja såklart jag kan bli lite små grinig ibland men nästan aldrig arg.
Men när jag blir arg då vill man inte va nära mig jag kan slås skrika gråta och kalla folk fula saker. Jag ångrar mig alltid efteråt såklart men just då bryr jag mig inte alls.
Jag är rädd att det nån gång kommer spåra ut helt och att jag råkar skada någon allvarligt.
Tacksam för svara<3
Hallontårtans Kusin

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du skriver till oss. Att du blir arg en eller två gånger per år låter ju i första anblick som ett mindre problem. Men sedan så berättar du att du upplever att du blir så arg när det väl händer, så du bär på oro för att du faktiskt ska råda skada någon annan allvarligt.
Det är därför både moget och insiktsfullt av dig att du hör av dig hit och önskar få råd kring det här.
Du är för det första inte ensam om att uppleva problem med att hantera ilska och att kunna ha kontroll över sina känslor och humör.
Ofta är det hjälpsamt att få prata igenom det här i lugn och ro. Då kan du få hjälp att förstå lite mer om vad som kan ligga bakom de gånger som känslorna har blivit så stora så du känner att du tappat kontrollen.
Du skulle då också kunna få hjälp med känslohantering och strategier, alltså vad du praktiskt kan göra när du märker att ilskan är på väg att komma och innan den blir allt för svår att hantera. Om du vill kan du läsa om känslohantering här på Snorkel.
Ilska som känsla är ju en av de känslor som människor kan få när vi reagerar på något som vi tycker är fel -vi vill ändra på något, eller om vi blir rädda och kanske vill skydda oss själva eller någon annan.
Så ilska som känsla kan ju också vara en hjälpsam känsla i livet, men du behöver ju också kunna känna dig trygg med din ilska och veta hur du kan göra om du känner att du blir för arg och eventuellt kan bli en fara för någon annan.
Många unga tycker också att det blir lättare att hantera olika känslor i takt med att man mognar och mer lär sig hur man själv fungerar. Men som sagt, jag tycker du reagerat ansvarsfullt som oroar dig för vad som skulle kunna gå över styr när du blir så där arg.
Jag tror att du kan få bra råd och hjälp kring de problem du upplever med din ilska genom att vända dig till din skolkurator. Ett annat alternativ är att du skulle kunna vända dig till din ungdomsmottagning för samtal.