Har fått extrem rädsla att prata inför andra
Hej
Jag är femton år och är extremt rädd för att prata framför/med andra. Att hålla föredrag eller presentationer i skolan är en av mina största rädslor och jag kan inte göra det. Jag börjar skaka, får svårare att andas och kan inte få fram ett enda  ord. Jag får fullständigt panik och det hela sluter med att jag får säga allting så snabbt och tyst jag kan utan att någon ska höra. Jag känner en konstant ångestklump i bröstet över rädslan att behöva tala inför andra och ägnar en stor tid över att komma på olika ursäkter för att få slippa det. Når jag väl gör något sådant så börjar jag typ gråta och har ångest över det en lång tid framöver. Jag har läst mycket om social fobi och jag kan känna igen mig i över 90 % av allt jag har läst. De flesta sociala tillfällena med människor som jag inte känner väldigt väl framkallar nästan alltid någon nivå av ångest. Men det har inte alltid varit såhär. När jag var liten så kunde jag lätt prata med andra människor och tyckte om att prata inför klassen (då gick jag dock i en skola där jag hade känt alla från att vi var typ 3 år och vi var bara 7 elever i klassen). När jag kom in i puberteten så började jag att tycka mindre om att prata med/inför andra men det framkallade inte så stark ångest som det gör nu. När jag började högstadiet och en ny skola så blev det värre och jag tyckte verkligen inte om att prata inför andra men jag kunde ändå göra det. Men nu när jag har börjat nian så har någonting hänt. Jag klarar inte av att prata inför andra och får stark ångest inför de flesta sociala tillfällena. Rädslan blir bara starkare och starkare för varje dag som går och jag vet inte längre vad jag ska göra åt den. Min fråga är egentligen om social ångest och talrädsla kan komma i senare tid eller är det här bara en period eftersom att jag inte hade några sådana här problem när jag var liten? Och kan man på något sätt slippa de muntliga nationella proven (vet verkligen inte hur jag ska klara av dem)? Och om man söker hjälp för det, vad ska man då säga?
15 årig elev

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du hörde av dig till oss. Du beskriver väldigt bra och så det blir lätt att förstå, hur du kan känna dig när du får ångest inför att prata eller redovisa i skolan.
Du berättar på ett tydligt sätt hur den här rädslan att prata inför andra har ökat steg för steg, och att det nu känns värre än någonsin. Så det är klokt tänkt av dig att skriva hit och få råd om hur du kan ta hjälp för det här.
Många ungdomar som söker hjälp för social ångest brukar många gånger berätta att problemet med det här ökat under tonåren. Kanske kan det hänga ihop med att tonåren är en period i livet när man ofta börjar tänka allt mer på hur andra skulle kunna uppfatta en.
Som du nämner så kan det alltså vara precis så här som det varit för dig -att när du var liten så kändes det inte så här så läskigt eller svårt att prata inför andra i skolan.
Många ungdomar tycker ofta att skolan är den största utmaningen när man drabbas av den här typen av rädsla. För det är ju ofta i skolan som man behöver prata framför personer som man inte alltid känner så väl, eller i olika grupper.
Det är också väldigt vanligt vid social ångest att man kan börja skämmas mycket över att hur man reagerar. Många börjar då också tänka oerhört mycket på hur pinsamt det skulle vara att visa att man blir nervös eller att göra något misstag. Det här brukar i sin tur leda till att man spänner sig allt mer i olika sociala situationer, så det olyckligt nog kan göra att det hela känns än värre.
Om du känner att du vill börja undvika olika uppgifter i skolan, på grund av att det blir svårt att hantera den ångest du kan få, så kan du behöva få hjälp med någon anpassning i skolan för en tid.
Du skulle då behöva prata med någon i skolan om det här är problemet och gå igenom de frågor du har om hur du praktiskt kan få lösa olika prov eller uppgifter.
Ofta är det därför bra att börja ta hjälp via Skolhälsan, hos din skolkurator. Skolan brukar då också kunna ge stöd på olika vis.
Om du vill så kan du visa det här som du har skrivit till oss när du pratar med skolkuratorn. Du skulle också kunna berätta att du själv läst på om social fobi och att du känner igen dig i det, och att du skulle vilja börja prata med någon om det.
Då kommer din skolkurator kunna hjälpa dig både med hur du kan hantera situationer i skolan, men även vägleda dig vidare om ni kommer fram till att du kan behöva få mer hjälp för det här.