Vill veta om jag har ADHD
Hej! Jag tror jag har Adhd men ingen av mina föräldrar har det den ända som har det är min morbror och hans söner. Varför jag tror att jag har det är för att vissa stunder kan jag va helt hypet kan inte sitta stilla på lektioner eller någon annan stans, måste liksom hålla på med något hela tiden. Sen så när jag blir arg då kan jag typ inte kontrollera mig själv och får som anfall att jag måste kasta något eller slå igen dörrar sjukt hårt. Sedan så börjar jag böla för att jag blir så arg, efter jag blivit arg första gången så kan jag bli arg av minsta lilla t ex att tröjan inte sitter som jag vill och då blir jag skit arg och det slutar med att jag nästan river sönder den.
skulle verkligen veta om detta är symtom på Adhd 😊
Aao

BUP svarar:
Hej!
Den här frågan får vi ofta till Frågelådan. Det handlar ofta om svårigheter att koncentrera sig i skolan, svårt att sitta still och att kämpa med att hantera sina utbrott eller sin ilska precis det du beskriver.
Bara det att du misstänker att du skulle kunna ha ADHD tycker jag är skäl nog att kolla upp detta ytterligare. Jag skickar med lite information om ADHD som jag tycker att du ska läsa och visa för dina föräldrar.
Mitt råd till dig är att prata med dina föräldrar och din mentor i skolan. Om du har fått en ny mentor eller bytt klass eller skola skulle du kunna söka upp någon lärare du haft tidigare som känner dig väl och be hen ge sin syn på saken. Det är viktigt att få höra hur skolan ser på detta för skolan är en plats där dessa problem med koncentration och uppmärksamhet visar sig som tydligast.
Jag bifogar länkar vad andra brevskrivare har frågat runt samma tema och våra svar så får du några goda råd på vägen och en känsla av att inte vara ensam om dessa svårigheter.