Vill gå upp i vikt
Hej! Jag är nyss fyllda 14år och har anorexia. Jag har sedan litet barn haft en selektiv ätstörning (har alltid ätit mycket kolhydrater och en selektiv kost). Dock har denna ätstörning gått över till anorexi. I början av sommaren fick jag tankar om hur jag skulle göra för att få smalare ben.. (har alltid varit ganska smal) eftersom jag på senaste tyckte att jag gått upp en del i vikt och jag kände inte mig längre som den smala jag alltid varit. Jag började äta mindre och uteslöt mer mat. Allt jag åt var kalorisnålt. I augusti sa mina föräldrar att jag gått ner i vikt och åt för lite, det sökte hjälp hos vårdcentralen men jag blånekade anorexin och skyllde på min selektiva ätstörning. Jag ”kom undan” vårdcentralen och blev skickad till bup där jag också ”kom undan” det första fem samtalen. Men allt blev svårare och dölja så jag ”exposade” alla mina tankar till mamma och pappa och var tydlig med att jag har anorexi och vill inte gå upp i vikt. Jag har fortfarande en grov ångest kring mat och vikt. Jag vill verkligen inte gå upp i vikt men samtidigt vill jag bli av med min ätstörning och kunna gå i skolan. Hur ska jag göra för att ”våga” äta mer än vad jag enligt mig behöver. Hur ska jag kunna överstiga gränsen jag satt för mig själv på ett visst antal kalorier utan att få sån grov jävla ångest. Jag känner mig också som en ren jävla loser att just jag inte kan äta normalt utan har ett behov av att svälta mig själv. Jag vill inte att det ska komma fram till fler folk än min familj, är livrädd för att skolan ska få reda på min anorexi och släkten. Vill förtydliga att jag vill gå upp i vikt och bli frisk men samtidigt vill jag inte gå upp i vikt för jag vet att det innebär mer fett på kroppen som jag är rädd för.
Sofia

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det är viktigt att du beskriver din svårighet precis som den är. Det ökar nog förutsättningarna för dig att kunna ta emot hjälp.
För det är det du behöver. Du behöver hjälp i detta svåra. När man har det som du har det, brukar det vara viktigt att inte stå ensam.
Samtidigt som det på ett sätt är det som blir svårt för dig, då du inte vill att människor runt omkring dig skall få reda på hur du har det. Jag tror att det nog är så att du behöver låta folk veta hur du har det. Att det är sättet för att få hjälp.
Jag tror att du skall prata med dina föräldrar om att du behöver hjälp för att komma ur dina svårigheter med maten och vikten.
Om du bor i Stockholm kan ni sedan ringa till Stockholms centrum för ätstörningar (SCÄ). Där kan man göra en egenanmälan. Det behövs ingen remiss.
Ni kan också till på Vårdguidens hemsida och söka efter vart ni kan vända er.
Om du behöver stöd för att sätta igång en sådan process, kan du pröva att vända dig till ungdomsmottagningen där du bor. De är vana vid att möta unga som har det svårt och som behöver hjälp. De har träffat många med bekymmer som liknar dina.
Det du behöver göra först är att försöka komma över din oro över att berätta för andra. Sen kan du kanske ta emot den hjälp som du nog kommer att erbjudas.
Tänk på brevet till oss som ett första steg och att du nu skall ta ditt nästa steg mot att försöka må lite bättre.
Lycka till