Jobbig relation med min mamma
Hej!
Jag är en 14 årig tjej som har en ganska jobbig relation med min mamma. Vi bråkar dagligen med varandra och hon kallar mig för allt möjligt som ex, cp barn och snorunge. Hon har även frågat mig vad det är för fel på mig och hon säger att hon ibland önskar att hon hade ett annat barn en mig. När vi bråkar blir såklart min pappa ledsen och hon skyller alltid det på mig och säger ”Grattis, var det så här du ville ha det. Du förstör vår familj och det är ditt fel om pappa och jag skiljer oss”. Allt det här får mig på riktigt att må piss men det är ingen som förstår varför. Min mamma spelar snäll och glad framför andra men är en helt annan person framför mig...
Jag funderar mer och mer på att bara dra hemifrån så att jag slipper henne, hon vill ju ändå inte ha mig här. Snälla hjälp mig!:(
Ledsen tjej

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Vad besvärligt du har det med ständiga bråk. Jag tänker också att du blir väldigt påverkad av de ord hon använder som är nedsättande och kanske får dig att undra om hon verkligen tycker om dig. Det låter inte som att ni försonas igen efter att ha bråkat utan att det bara fortsätter nästa dag?
Nu vill du inte ha det så här utan undrar vad du kan göra. Det låter som inte bara du mår dåligt, utan även din pappa och jag har svårt att tänka mig att din mamma mår bra. Människor kan reagera på olika sätt när de mår dåligt och att bli arg och skylla på andra(dig) kan vara ett sätt. Då kan det vara svårt att förstå att även den personen mår dåligt av att ständigt komma i bråk.
Men om dessa bråk är ett stort problem för alla i en familj, så finns det möjligheter att få hjälp utifrån. Ibland eller ofta är det svårt att själv göra något åt det. Det brukar vara svårt att få andra att ändra sig - även föräldrar.
Ibland är det lättare att ändra på sig själv. Du kan fundera på om du själv kan göra något så din mamma inte blir så arg på dig? Det kan finnas sätt. Du kan leka med tanken hur du skulle göra och kanske komma på något.
Men annars tycker jag att du ska försöka prata med din pappa. Han blir ledsen över era bråk. Han verkar inte direkt ta parti för någon, utan vill bara att du och din mamma inte bråkar?
Kanske kan du och din mamma ta hjälp av honom och få tips hur ni ska göra för att inte om och om igen hamna i konflikt och bråk med hårda ord?
Om inte det går kanske du kan föreslå att ni alla söker hjälp för att få det bättre tillsammans.
Socialtjänsten brukar kunna hjälpa familjer. Jag tror att båda dina föräldrar kanske bättre skulle förstå hur dåligt du mår om du föreslår att ni måste få hjälp för att få stopp på dessa ständiga bråk som får dig att må så dåligt.
Slutligen kan du själv söka hjälp och mer ingående berätta hur du har det hemma och hur du mår.
Det kan du till exempel göra genom att ta kontakt med din skolkurator eller ta kontakt med en ungdomsmottagning.
Du kan också ringa Bris och få prata med en kurator om din situation
Lycka till!