När skamkänslorna får bestämma
Hej,
Jag har lidit av diverse psykiska problem i flera år och har en kontakt med BUP. Men det är en sak, eller några saker jag aldrig pratar om. För några år sedan brukade äldre män köpa mig. Jag väljer att skriva så istället för att sälja sig då det känns mindre skamfyllt. Det är just den här skammen som jag lider så mycket av. De här händelserna utlöste inte min ohälsa utan var mer en del av den självdestruktiva banan jag hade då. Jag har väl nämnt det lite flyktigt någon gång till någon, men det är inget som tas upp någonsin.
Men det är den här skamen och de kroniska smutsighetskänslorna som inte går över. Manlig kroppskontakt tål jag inte. Övergrepp i säg kan ge skam, men omständigheterna gör det dubbelt så skamfyllt, att det ändå var en situation man själv försatte sig i och att omständigheterna ligger längst ner bland samhällets bottenskrap.
Rent logiskt så förstår jag att det inte var "mitt fel" och att jag var (är) bara ett barn men det tankemässiga och känslomässiga reaktionerna från min sidan är ändå skam. En kronisk smuts som limmar sig fast på kroppen.
Min kontakt med BUP grundar sig i min självdestruktivet, men de fysiska skadorna är inte kopplat till skammen. Jag äter inte så mycket och har varit underviktig i flera år då jag avskyr min kropp. Inte för att jag anser att jag är tjock eller liknande utan för att jag vill inte ha den. Just mindre kropp det finns desto mindre finns det att hata. Mindre kropp som smutsen kan sätta sig på. Även till viss del en vilja om att förändra den så att det blir så olik sitt orginaltillstånd som möjligt.
Min frågeställning handlar väl mest om hur dessa uppfattningar om evig smuts och självförakt ska försvinna. Jag förstår att det mest lämpliga svaret är att ta upp det med min kontakt på BUP men då blottar jag den smutsigaste delen jag bär på.
Mvh

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det var bra att du skrev till oss och berättade om dina svåra känslor. Det är nog så att det du behöver göra är att prata med någon om det ”smutsiga” du bär på. Du skriver att du på ett sätt förstår att det som hände dig inte var ditt fel, då du var ett barn då, men ändå känns det som att du själv försatte dig i den situation och då blir din känsla av skam svår att bära.
Jag vet inte hur du hade det då, eller i vilka omständigheter du levde då. Om du tar upp detta med din kontakt på BUP så är det något som ni tillsammans kan prata om och förstå.
Du har ju skrivit till oss och berättat om det som känns så förbjudet och svårt att prata med. Det tycker jag var bra gjort att dig. Det kanske visar att du ändå kan berätta om det. Du har ju nu tagit ett första steg mot att kanske kunna prata med terapeut på BUP.
Jag tror inte jag säger något nytt, utan det är som du skriver, att du redan visste att du behöver ta upp dina känslor av skam och smuts.
Du kommer upptäcka att din terapeut inte kommer att tycka att du är smutsig eller dålig utan att det är något som är viktigt och som du behöver hjälp med så.
Du har tagit första steget när du skrev till oss. Nu skall du försöka samla kraft till nästa steg som är att du skall försöka prata om detta med din terapeut på BUP.
Lycka till