Problem med skolan för min ångest o panikattacker
jae en 13 årig tjej o jag har mått riktigt dåligt under en lång period just nu jag har grovt självskadebeteende och mina armar o ben är fulla m ärr jag har mycke problem me skolan då jag inte kan gå i vanlig klass har varit hemma sittare i 6an o går nu inte alltid till skolan har bara denna läsåret varit hemma 2 månader men nu kommit tillbaka e dock inte där varje dag pga min ångest o panikattacker så om min morgon förstörs på nått sett stnnar jag hemma o orkar inte göra nått på typ 2 timmar nu har vi löst lite me skolan då jag inte orkar gå 5 dagar i veckan så har jag bara 3 dgar för vi fixat praktik på stallet vilket är riktigt skönt min mamma har bra kontakt med skolan o har börjat förstå mitt mående mer o mer innan fattade hon inget o de va ba så jobbigt så d känns bättre nu men får ftf ångest o panikattacker o d enda sättet o få de o sluta e o skada mej kan slå mej sjlv ja skär mej slår i väggen visst det är bättre med mamma o så men mår fortfarande dåligt kan inte hjälpa de men när jae i skolan så e ja liksom off hela tiden men näre kommr till lunchen så så e jg död o måste gå hem  jag har 2 sett att hjälpa att inte skada mej de e o ha e snodd o dra mot handleden asså snrärtar den mot min handled och att röka min mamma vet att jag röker men får ftf inte riktigt men hon gör inget men de gör jag för att inte skada mej och för att lungna mej sjelv sen tror jag att jag har adhd/add elr typ blandning då ja har hör man kan ha de då man inte alltid i hypad då het i adhd står för hype o i add finns inge h så tror ja kan ha nå sånt skit då jg läst på o mk v de stemmer in då jag är överhypad ibland blir arg för inget o har verkligen koncentrations svårigheter stressar för inget o vill ofta vara ifred har svårt som fan at sitta still och 3 av mina syskon har diagnoser atism adhd trotsyndrm o typ såntsen kn jag no har lite dyslexi jag tro de oh  vissa lärare me men jaja hejrå
värdelös idiot

BUP svarar:
"Hej!
Tack för ditt brev. Du beskriver verkligen bra hur svårt du har och har haft det. Vad bra, tänker jag, att din mamma nu bättre förstår dig och att hon har bra kontakt med skolan så att den ändå kan vara något bra för dig, även om du ibland måste vara hemma och ibland inte orkar hela dagen.
Du har haft det svårt på många sätt och det är lätt att självuppfattning och självförtroende påverkas. Du undertecknade ditt brev med "värdelös idiot". Du är varken det ena eller det andra. Det är "bara" tankar du har om dig själv och tankar man har om sig själv kan förändras.
Jag kan säga bara genom att läsa ditt brev att du varken är idiot eller värdelös. Du kämpar med svårigheter de flesta aldrig är i närheten av. Du ska inte döma dig själv så hårt! Jag tror utifrån ditt brev tvärtom - att du är duktig och stark.
Du skriver om en del problem går det att göra något åt. Kanske behöver du inte skära dig längre? Kanske de knep du använder fungerar tillräckligt bra? Det är verkligen starkt av dig att göra som du gör.
Det brukar vara svårt att själv komma ur ett självskadebeteende samtidigt som man fortfarande har så mycket ångest. Men får du någon hjälp mot ångesten och panikångesten?
Har du haft eller har du kontakt med BUP?
Om inte kanske din mamma kan hjälpa dig ta kontakt med närmaste BUP- mottagning. Då kan du också ta upp dina misstankar att du har adhd/add. Det kan man utreda på BUP.
Så hoppas du får bra hjälp och stöd och inte känner att du behöver kämpa ensam mot alla svårigheter.
Lycka till!