Tar alltid hand om andra
Hej, jag är en tjej under mina tonår som under en lång period mått väldigt dåligt. Mina föräldrar har skiljt sig, han jag gillar gillar inte mig, skolan är jätte jobbig, nationella proven börjar snart och jag känner inte igen mig själv. Jag går på fotboll och har fyra träningar i veckan men med allt i skolan och att ha någon slags fritid alls hinner jag verkligen inte gå på alla träningarna och då mår jag ännu sämre eftersom min mamma betalar en stor summa pengar för att jag ska kunna spela. Jag är alltid den i mitt kompisgäng som tar hand om alla andra så jag känner att jag inte kan berätta för de andra om hur jag mår för att de kommer få det att handla om dem eller att de kommer tänka att jag alltid är så glad och alltid hjälper alla. Orkar inte ha det såhär längre och jag är så trött på att gråta, varje kväll kommer tårarna och jag orkar inte ha det så mer. Snälla hjälp mig.
Mitt namn

BUP svarar:
Hej!
Du har alltid varit glad och har tagit hand om andra. Kanske har det blivit så därför att du tvekat inför om andra velat eller kunnat lyssna på dig. De andra har vant sig vid att du är sådan och säkert har du känt dig uppskattad för det. Du själv har också vant dig vid att det är så här.
Nu har saker hänt i ditt liv som är svåra på olika sätt. Dina föräldrar har separerat. Det kan vara en lättnad om det varit mycket konflikter hemma.
Men också en omstörtande förändring som tar mycket av ens energi och kraft innan man har funnit sig tillrätta igen. Föräldrarna kan under en tid vara så upptagna av sina egna konflikter och problem att de inte orkar vara så närvarande som föräldrar som de förut varit.
Kanske pratar de illa om varandra med sina barn och söker stöd av dem. Det är tungt för ett barn.
Du går i högstadiet med nya krav och du tränar mycket. Du har också kommit i puberteten. Det är också en förändring som kan ta kraft och där man inte känner igen sig själv.
Det verkar som du försöker orka med för mycket. Så vad kan du göra?
Kan du tala med din mamma och din pappa om hur du känner dig?
Om hur du tycker det är hemma, hur det är i skolan och att du tycker träningen tar för mycket kraft?
Om att du gråter på kvällarna och det känns som du inte orkar?
Om att det känns som din mamma blir besviken på dig?
Kan du försöka tala med någon av dina kompisar om hur du själv mår just nu? Att det känns som alla väntar sig att du bara ska vara till för dem? Kanske kan det gå bättre än du tror?
Det skulle också vara bra för dig att tala med någon utomstående, med någon som inte själv är inblandad i hur det är för dig.
Du kan vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun. Kanske känns det till en början konstigt och ovant att tala om sig själv när man inte är van, men det blir bättre. Och det du skriver i ditt brev till oss visar att du har en god förmåga att kunna beskriva din situation och dina känslor.
Det verkar som du är överbelastad och därför, fullt förståeligt, inte orkar med alla de krav som både du själv och andra ställer på dig.
När du talar med någon kan det kännas mycket lättare!