Svårt med förändringar
Hej jag har under den senaste tiden varit mycket stressad pågrund av förändringar i min närvaro och det tar jag inte så bra. Jag hatar i princip alla typer av förändringar och jag får ångest av att tänka på dom. Jag tänkte kontakta min kurator men vågade inte, vad ska jag göra?
Behöver hjälp

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Jag vet ju inte vilka slags förändringar du har varit med om och om du hatar alla förändringar runt omkring dig. Eller kan det vara så att det har hänt speciella saker runt dig som påverkar dig på ett negativt sätt? Om man som du beskriver har svårt med nästan alla typer av förändringar kanske det kan ställa till det i livet för dig och göra ditt liv krångligt.
Kanske är det så att dina svårigheter är något som det går att förstå och som du kan få hjälp med.
Finns det någon i din närhet som vet hur du tänker och känner?
Tror du att dina föräldrar har förstått att du har svårt med förändringar?
Är det någon på din skola som du tror har märkt något med att det är svårt för dig med förändringar? Det låter som något viktigt och bra om du skulle försöka att våga prata med till exempel kuratorn. Du kan ju fundera på om det finns någon annan vuxen som du kan känna lite förtroende för och som du skulle kunna börja prata med.
Du kanske också kan försöka berätta för dina föräldrar om hur du känner. Om de tycker att de har märkt att du får det svårt vid förändringar kanske ni tillsammans kan prata om vad som blir nästa steg.
Då kanske du kan få hjälp med att ta upp det som känns svårt med din skola. Försök att tänka att brevet till oss var det första steget mot att må lite bättre och nu skall du försöka ta nästa steg.
Lycka till