I flera år har jag haft ångest men vågar inte tala med någon
Hej! Vet inte ens vart jag ska börja....men jag har haft ångest i flera år och jag har inte sagt till mina föräldrar, men det är sjukt jobbigt jag orkar liksom inte mer för det känns som jag hela tiden har ett tryck mot bröstet och jag vill bara att det ska försvinna men det gör aldrig det. Jag brukar försöka ignorera det och låtsas va glad eller föröka va glad för att det ska försvinna men det gör det inte! Asså jag måste seriöst va deprimerad eller nåt och jag känner bara att livet är meningslöst just nu jag fattar liksom inte vad som e meningen med livet, liksom vi föds för att sen dö? De är ju bara konstigt. Men jag skulle aldrig vilja eller våga prata med mina föräldrar om detta men samtidigt behöver jag hjälp eftersom att jag verkligen inte orkar mer men liksom det känns som att ingen kan hjälpa mej typ! Asså om jag typ behöver gråta så gör jag alltid det i mitt rum eller när jag är hemma själv o sen sminkar jag över det för jag vill inte att mina föräldrar ska märka liksom. Och mina kompisar säger att jag kan prata med kuratorn eller skolsköterskan men jag vågar inte det heller för jag känner mig bara töntig då:( men vad finns det ens för hjälp man kan få? Asså skolan går oxå skit pågrund av att jag inte kan koncentrera mig pga av all ångest som finns i mig. Helt ärligt så skulle jag kunna ta livet av mej men gör inte det för mina nära skulle bli sårade. Men asså det känns som att jag kan sitta här o skriva i hundra år och det tar aldrig slut för det är så sjukt mycket jag känner, men jag har liksom tappat mat lust eller antingen så äter jag skit mycket en dag o andra inget alls. Men jaja har mycket mer o säga men orkar liksom inte ens skriva mer. Men jag vet inte ens vad jag behöver hjälp med...men med livet antar jag. Aja hejdå!
Selma

BUP svarar:
Hej!
När man är ovan att berätta om vad man känner för andra kan det kännas, som du säger, töntigt att vända sig till kuratorn eller skolsköterskan.
Men jag tycker ändå att du ska försöka göra det.
När man talar med någon annan om hur man känner, kan man få hjälp att se saker på ett annat och nytt sätt. När man bara tänker för sig själv är det lätt att fastna i sina tankar och inte komma vidare. Tillsammans med den man pratar med kan man bättre se vad som gör att man mår dåligt och vad som behövs för att man ska må bättre igen.
Jag tycker därför att dina kompisar kommit med ett bra förslag.
Men du säger att du inte vågar. Om det är en vuxen professionell som du talar med, så kommer den att förstå att det är svårt och kan hjälpa dig under samtalet. Du kan tala om att du är ovan att tala om dina känslor och du kan när som helst under samtalet säga till om det känns för svårt.
Du undrar vad för hjälp man kan få. Först behöver man tillsammans med dig förstå orsakerna till varför du mår så här. Ibland kan man känna sig trött och nedstämd när något i kroppen är i olag, men oftast finns orsaken i något omkring en.
Till exempel: hur man har det hemma i familjen, i skolan och med kamrater.
När man bättre kan förstå hur man mår hör ihop med, kan man göra något så att man mår bättre. Det kan vara att föräldrarna lär sig att bemöta en på ett annat sätt eller att man får stöd med något som är svårt i skolan.
Hur man tänker om sig själv är också viktigt för hur man mår. Det kan man få hjälp med i samtal.
Ibland kan man också få hjälp av mediciner tillsammans med samtal.
Är det omöjligt för dig att tala med dina föräldrar? De allra flesta föräldrar vill att ens barn ska må bra och om de får veta hur det är, kan de förhoppningsvis ge mera stöd som föräldrar.
Men om det känns omöjligt kan du, som dina kamrater föreslog vända dig till skolkuratorn. Det kan vara bra eftersom du också säger att det går dåligt i skolan. Kanske kan något göras i skolan så att du mår bättre där.
När man mår mycket dåligt är det bra att kontakta BUP.
Då behöver dina föräldrar vara införstådda och delaktiga i kontakten. Men du kan få tala med någon själv om du vill det.
Utan föräldrarnas medverkan kan du kontakta ungdomsmottagningen i din kommun. Där finns också möjlighet att samtala med någon.
Du kan också ringa, anonymt om du så vill, till BRIS för ett samtal. Då går du in på deras hemsida och bokar tid för telefonsamtal.
Försök fastän du är rädd! Många kan känna igen sig i att vara osäker första gången man talar med någon. Den du talar med vet det också.