Misstänker att ha ADHD
Hej! Jag är en tjej på 11 år som misstänker att jag kan ha Adhd/Add, me. Jag vet inte var jag ska vända mig. Min pappa har Adhd, men jag vet inte om han kommer ta mig seriöst, och jag har varit hos skolkuratorn (av en annan anledning) men det känns inte som det hjälper. Vad ska jag göra?
Orolig

BUP svarar:
Hej!
När ett barn eller ungdom får misstankar om ADHD eller någon annan typ av funktionssvårighet är det en självklarhet att få svar på frågan. Annars går man bara med en ständig oro, som du verkar också göra.
Jag vet inte vad som får dig att ha dessa misstankar, men jag är säker på att du har vissa problem som du tror förklaras av just den diagnosen. Dina misstankar hänger säkert också ihop med att din pappa har det och du kanske funderar på om du kan ha "ärvt det" på något sätt.
Du undrar hur du kan gå vidare med denna din fråga. Det finns två villkor för att kunna göra en utredning om ADHD. Föräldrarna ska medverka och en lärare som känner dig ska också ge sin syn på hur du fungerar i skolan.
Du är orolig för att din pappa inte skulle ta dina problem seriöst, fast han har egen erfarenhet av dessa svårigheter. Men har du frågat eller är det bara din gissning?
I så fall tycker jag att du i alla fall ska fråga honom.
Dessutom undrar jag om du har en mamma som också är din vårdnadshavare. För i så fall kan också hon hjälpa dig med att komma till en utredning.
Men om det inte går att få dina föräldrar med på detta måste du gå tillbaka till din kurator. Du har varit där, men du säger själv att du talade om något annat och det hjälpte inte.
Jag tycker att du nu ska gå tillbaka till kuratorn med just det problemet och fråga hur hen kan hjälpa dig med att tala med dina föräldrar.
Kuratorn kan också höra med dina lärare om de ser sådana svårigheter hos dig och sedan diskutera med dig hur ni går vidare.
Var man gör en ADHD utredning varierar i landet. Vissa delar kan göras i skolan eller på barnläkarmottagningar. På andra ställen görs hela utredningen på BUP.
Den frågan kan du också reda ut hos kuratorn på elevhälsan.