Har ADHD och får panik när jag inte förstår
Hej!
Jag är 17 år och har ADHD. Upplever att jag får panik när jag inte förstår och vill bara brista ut i gråt. Blir nästan arg men vill gömma det eftersom att det oftast händer på lektioner. Jag förstår mig inte på denna känsla, varför kan jag inte hålla mig lugn? Det känns som att jag bara vill skrika rätt ut och kasta boken åt helvete! Detta händer oftast när jag inte förstår mig på instruktioner, när läraren inte lyssnar även fast jag ber om hjälp eller när jag ska läsa längre texter då jag har väldigt svårt för det. Jag vill veta om det finns något knep för att undvika detta och hålla sig lugn samt att jag vill förstå mig på denna känsla. Vad är det jag känner?
hatar färgen lila

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du hörde av dig till oss. Du berättar väldigt bra och tydligt om dina känslor och de svårigheter som blir för dig i skolan. Problem som jag tror att många andra unga också kan känna igen sig mycket i.
Många unga berättar att de kan må dåligt över att de känner stress kring skolan, när det är svårt att fokusera och hänga med på olika sätt.
Det är lätt att då känna stress och som för en del kan det kännas närmast som panik. Det är också lätt att bli arg och frustrerad, precis som du berättar.
Inte minst så är det här saker som är mycket vanligt att känna vid ADHD. Diagnosen innebär ju att man har svårare än de flesta att hålla fokus och till exempel förstå och minnas långa instruktioner. Många behöver därför få olika anpassningar i sin  undervisning för att inte hela tiden känna sig så stressade.
Du kan vända dig till din skolas Elevhälsa för att få den här hjälpen. Elevhälsan brukar bestå av skolsköterska, skolpsykolog, skolkurator eller specialpedagog och de kan hjälpa dig med det här.
Du kan få hjälp från Elevhälsan med att gå igenom vad du känner blir svårt i skolan och du kan få en särskild plan, en så kallad "åtgärdsplan"av skolan.
Elevhälsan kan också hjälpa dig att prata med dina lärare så de kan stötta dig på ett bättre sätt i undervisningen.
Många ungdomar har olika svårigheter som de behöver få extra hjälp för i skolan. Du behöver inte känna att du är annorlunda på något vis, utan tänka att det är självklart att du behöver få den hjälp du behöver för det här.
Men en diagnos som ADHD handlar ju inte enbart om vad som kan bli svårt i själva undervisningen. Det handlar ju också om att bättre kunna förstå dig själv och de känslor eller reaktioner du får. Självklart handlar inte allt om din ADHD, men diagnosen bruka föra med sig att man har lättare att känna stress kring olika saker.
På många håll så kan ungdomar med ADHD också få hjälp genom habiliteringen med det.
På ADHD-center så finns det olika kurser och samtalsgrupper för ungdomar.Genom ADHD-center så finns det också filmer och annan information som riktar sig direkt till ungdomar.
På så vis kan du också få hjälp att prata mer om det här och mer hjälp kring hur din ADHD kan påverka dig.