Vill göra en näsoperation
Hej,
Jag vet inte vart jag ska vända mig för att få hjälp med detta, men jag hoppas ni kan hjälpa mig. Jag har i flera år haft depression, ångest och social ångest. Jag tror det började när jag var ungefär 12-13 år, då jag kom in i puberteten, för att det var en massa saker som börjades ändra då. Jag har väldigt mycket problem med min självbild och mitt utseende, jag fick akne, min näsa blev större, jag började svettas jättemycket, och allt detta har påverkat mig så mycket att jag inte vågar göra de saker som jag vill göra. Jag har i princip gömt mig ifrån världen i 4 år, jag vågar knappt gå ut själv, ifall jag gör det så blir jag alltid stressad, jag har det jättejobbigt i skolan och gömmer mig inne på toaletten varenda rast. Den största anledningen till detta är att jag inte tycker och mitt utseende, jag vill inte att någon ska se mig. Jag avskyr verkligen min näsa, den får mig att känna mig så ful och så osäker i mig själv. Jag är så trött att leva så. Jag går också på dans och är ofta på scen, någonting som jag verkligen älskar, men min näsa hindrar mig från att göra det med självsäkerhet. Det kanske låter så töntigt och jag vet att det finns större problem i världen, men jag kan inte stoppa dessa tankar, de har tagit över min hjärna och mitt liv helt. Jag vill jättegärna göra en näsoperation, för jag vet hur otroligt glad det kommer göra mig. Jag kommer må så mycket bättre i mig själv och våga leva mitt liv. Men hur ska jag göra det? Jag har ingen inkomst förutom mitt CSN, jag vågar inte fråga mina föräldrar och jag tror verkligen inte de kan betala en operation, och jag vill inte vänta tills jag kan betala själv, för då kommer jag redan vara vuxen. Jag vill inte slösa bort mina år som tonåring genom att oroa mig över det här. Vet ni om det finns något sätt för mig att göra en näsoperation? Jag läste att man typ kunde få en näsoperation betalat av landstinget ifall det påverkar en psykiskt. Eller om man kanske kan delbetala på något sätt? Jag vill verkligen så så gärna göra en operation så snabbt som möjligt :( Hur ska jag göra snälla hjälp :(
:'(

BUP svarar:
Hej!
Du har rätt i att det finns större problem i världen än din näsa. Men för dig är detta inte ett litet bekymmer med tankar som ständigt förföljer dig och en stor upptagenhet runt ditt utseende. Om lösningen på dina problem är en näsoperation vet jag inte men rådet jag vill ge dig är att ta kontakt med ungdomsmottagningen där du bor. Du kan gå in på umo.se för att hitta närmaste mottagning.
Jag tror att det skulle vara bra för dig om du går och pratar om dina negativa tankar att inte duga, att inte gilla ditt utseende och känna sig ful. Det är inte ovanligt att vara kritisk över sitt utseende och tycka att alla andra är mycket snyggare. Mode- industrin hjälper inte till genom att mata oss med bilder som är digitalt retuscherade och det kan vara svårt att stå emot.
Det som jag ser allvarligt på är att du skriver att du har svårt att stoppa dina tankar och att detta upptar väldigt mycket av din vakna tid och påverkar ditt liv i stor utsträckning.
Att tankarna även kommer när du dansar är inte bra. Att du inte kan släppa loss och bara njuta av det du verkligen älskar att göra är synd. Jag hoppas och tror att du kommer kunna göra det i framtiden.
Du har i ditt brev på ett bra sätt beskrivit kroppsliga förändringar i samband med din pubertet och att det gjorde att du hade svårt med din självbild och att acceptera ditt nya utseende. Puberteten förändrar mycket och kan vara en känslig komplicerad tid och du har så rätt i att det är en viktig tid som inte ska slösas bort med att tänka på detta mest hela tiden.
Så det var ett bra steg du tog att skriva till oss och jag tror att du kan få bra hjälp av att börja prata om detta på ungdomsmottagningen.
Du kan ta med ditt brev eller läsa upp det för den du träffar, för det fanns så bra information som förklarar hur du har det.
Tack för ditt brev och lycka till.