Tänker hemska tankar om mig själv
Hej
Jag har ett stort problem som ej lämnar min vardag och inte gjort det sedan 4 månader tbx. Jag går runt och tänker hemska tankar om mig själv, att jag typ är mördare eller psykopat. Ibland när jag är i skolan och skoj tjafsar med mina vänner har jag slagit löst tbx som dem gjort mot mig men jag har aldrig haft i tanken att mörda någon eller haft en sådan ilska mot någon. Det är mer att jag går runt och tänker på vad jag är kapabel till att göra, jag klarar inte av detta och ibland vill jag bara försvinna så att jag slipper tänka på detta om mig själv. Men det är det som är så konstigt, jag har aldrig haft en tanke på att mörda någon eller den slags ilskan att vilja döda någon men undrar om jag hade klarat av att göra det.
Snälla hjälp mig

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du skriver till oss och ber om råd om det här jobbiga och besvärlig tankarna som du kämpar med just nu. Många ungdomar skriver faktiskt till oss med liknande problem. Det kan var bra att du känner till att det är så. Så du behöver inte alls känna att du är ensam med det här, eller behöver skämmas för det som du går igenom.
Många kan uppleva perioder med besvärliga tankar. Tankar som man kanske inte alls vill ha, men som ändå kommer. Tankar som ibland kan leda till att man börjar känna  problem med ångest och oro, och kanske börja tvivla över sig själv. Det uppfattar jag att du berättar om, när du skriver att de här tankarna kan kännas så jobbiga att du nästan vill försvinna.
Det kan vara bra att du vet om att det är inte farligt i sig att ha olika tankar. Tankar är just bara tankar. De kan vara logiska, de kan vara ologiska, begripliga eller obegripliga, man kan ha tankar som känns förbjudna eller som kan kännas pinsamma. Men de är trots allt bara tankar.
Många gånger så kan man gå igenom en period när det här känns väldigt jobbigt, men sedan så kan de här envisa tankarna släppa igen efter tag. Många personer hittar med tiden ett sätt att förhålla sig till den här typen av tankar.
Ibland kan det hjälpa mycket att öva sig på att tänka att "jag behöver inte engagera mig mer i de här tankarna, om tankarna kommer så låt de komma, jag behöver inte fokusera på dem".
Om du vill så kan du öva dig på att försöka fokusera mer på det som du håller på med, om det är att prata med dina kompisar, eller äta frukost, göra läxor eller något annat.
Men ibland kan det ju kännas lättare sagt än gjort att hantera olika problem på egen hand. Så om du känner att det här fortsätter att oroa dig och få dig att må dåligt, så kan du få bra hjälp genom att gå och prata igenom det här.
Du kan få hjälp genom samtal vid ungdomsmottagningen.
En annan väg är att du vänder dig till psykolog vid vårdcentralen.