Mina föräldrar älskar mig inte längre
Hejsan, (fjärde gången gillt) men jag försöker ändå.
Vad gör man om ens föräldrar säger att de inte älskar en längre?
Jag har inte gjort något direkt fel, jag dricker inte, har bra betyg, sköter mig allmänt men har jävligt annorlunda åsikter än va de har. Så vi bråkar. Tydligen gör jag en massa fel som de inte accepterar, vilket jag inte förstår? Jag får väl ändå börja göra mina egna val??
Nu hotar de med att slänga ut mig om jag väljer en skola som enligt dem är lite för långt borta. Visst är livet underbart ändå?? Bara för att de kanske skulle vakna tio minuter tidigare än vanligt pga av att jag skulle lämna hemmet då.
Så, när vi bråkar vanligen så kan de med helt lung röst säga att jag har ljugit så pass mycket att jag tappat deras förtroende helt och att jag inte passar in alls i familjen, att de har tappat tron om mig osv. Sen såklart att de inte älskar mig längre. Vad fan gör man då?
n

BUP svarar:
Hej!
Att känna att sina föräldrar inte älskar en längre måste vara en jobbig känsla att gå runt med. Jag kan tänka att du känner dig både ledsen och väldigt ensam.
Det är klart att du ska kunna få göra egna val. Det är ju på det sättet man ökar sin självständighet. Med ökad ålder och mognad ska man kunna ta vissa egna beslut. Vilka dessa är kan ju jag inte lägga mig i, men det vore bra om de uppmuntrade dig att tycka och tänka mer självständigt i stället för att begränsa dig.
Att sedan få höra att förtroendekapitalet är tömt och att du inte passar in i familjen låter ju verkligen inte bra. Du och dina föräldrar skulle behöva arbeta med att stärka era relationer. Att försiktigt börja lita på varandra igen med målet att du ska kunna känna att du tillhör och är en viktig del av familjen. Att du inte förstår vad du gör för fel, är viktigt att reda ut.
En idé är att du försöker prata med dina föräldrar om hur de minns det. Hur var det att vara 15 år? Kan de känna igen sig i dina reaktioner och önskan att få bestämma mer? Hur beskriver de sin relation med din mormor/morfar och farmor/farfar?
Om dina föräldrar på allvar menar att de tänker kasta ut dig om du väljer en skola du vill gå i låter som ett dåligt sätt bemöta dig. De ska väl vara glada att du vill gå i skolan och att du har en plan för din närmaste framtid.
Dina föräldrar behöver på ett lugnt sätt förklara och argumentera för vad som gör att de tycker att någon annan skola skulle vara bättre än den du vill börja på.
Lycka till och fråga dina föräldrar hur det var att vara 15 år.