Mamma verkar inte bry sig att jag självskadar
Hej. Jag har en jättebra familj. Mamma och pappa bråkar inte och jag har två syskon, en lillebror som är 7 och en storebror som är 16. Vi har det jättebra och jag älskar dem men jag känner att dem inte riktigt bryr sig om hur jag mår. Min storebror har det jobbigt med hans flickvän som är väldigt krävande och han och mamma pratar väldigt mycket med varandra och om hur han mår och det är klart att jag unnar honom det alltså jag är inte avundsjuk eller något. Jag själv har skurit mig i två år nu, inte med rakhyvel och inte jättedjupt men så att det känns och jag får ärr efter det. Jag gör det kanske tre gånger i månaden max och jag har berättat det här för mamma men det verkar som att hon tror att jag gör det för att det är en "trend" vilket jag verkligen inte gör. Jag gör det när jag gjort något dåligt för att straffa mig själv liksom och för att det gör ondare än inuti mig typ. Jag pratade med mamma om det för några veckor sedan och hon verkade lyssna men nej. Hon bryr sig inte ett skit. Jag tycker att det är jättejobbigt att hon inte vet hur jag mår men jag vill inte prata med henne om det igen. Jag känner mig så instängd i mig själv och vet inte hur jag ska göra.
Anonym:/

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du hörde av dig till oss. Jag tycker du är stark och modig som bestämde dig för att berätta för din mamma att du har självskadat.
Det var säkert en ganska svår sak för dig att ta upp hemma, och som du kanske länge samlat mod till att ta upp. Därför är det också lätt att förstå din förtvivlan och frustration när du inte fick den reaktion från din mamma som hade förväntat dig.
Det är ju svårt att veta säkert vad som rör sig inom din mamma när hon fick höra av dig att du inte mår bra och självskadar. Du skriver att du annars känner att du har en bra familj på flera sätt. Det är ändå ett bra tecken att du också kan känna så.
Det borde också kunna betyda att det finnas hopp om att ni så småningom kommer kunna reda ut det här - även om det kanske inte är så det känns för dig just nu.
Men jag tror också att du skulle behöva få prata med någon utomstående om att du faktiskt under en ganska lång tid har hamnat i att självskada. Det verkar viktigt att du kan få hjälp att både förstå mer om dina känslor, men också mer stöttning i att hantera det som kan ligga bakom att du självskadar.
Genom en samtalskontakt så skulle du kunna få hjälp att få prata igenom det här mer noga, men också kunna få hjälp med att hitta andra sätt att hantera de svåra känslor som kommer över dig.
Du är inte ensam om att kämpa med det här, och det finns också bra hjälp till ungdomar att få kring det.
Trots att det känns så här jobbigt, som jag kan tänka att det gör för dig just nu, så var det ändå väldigt bra gjort av dig att du försökte prata mer öppet om hur du mår hemma.
Du nämner att just nu så känns det svårt att ta upp det här igen med din mamma, men om du vill så kan du vända dig till din Elevhälsa och ta hjälp därifrån. Många gånger kan skolkuratorn eller skolsköterskan hjälpa till med en första samtalskontakt.
En annan väg för dig att få hjälp med en samtalskontakt är genom ungdomsmottagningen.
Ge inte upp!