Testet på autism stämmer på mig
Hej! Jag är 14 årig tjej. Jag gjorde ett test om Autism då de flesta av mina vänner frågar om jag har en diagnos, autism eller liknande. När jag gjorde testet var mitt resultat att jag förmodligen har ATS (tror jag det hette). Jag läste lite om det och allt stämde in på mig. En sak som inte stod om ATS eller i testet om Autism va att om man blir störd när man håller på med något, blir man lätt arg och på dåligt humör, har det något med Autism att göra? . Jag har ett självskadebeteende och grova självmordstankar men mår också bra såklart.
När jag frågar min mamma om hon kan se testet och resultatet säger hon bara att det är strunt prat och att det inte är sant. Jag undrar om ni kan ställa några frågor eller om ni vet en hemsida med test om man har autism eller inte, då det testet jag gjorde inte var "pålitligt" osv. Tacksam för svar.
Melissa

BUP svarar:
Hej  Melissa!
Jag tror du har gjort testet och har läst på om autism för att du har en del problem som både du och dina kompisar märker. Det är utgångspunkten. Det är klart att om man har några svårigheter eller problem, ska man faktiskt ta reda på vad problemen beror på. Så långt är det klart och entydigt, men sedan blir det lite mer komplicerat.
Din mamma både har och inte har rätt när hon avvisar dina testresultat på nätet. Hon har inte rätt för man kan inte säga att allt som visas där är bara strunt.
Men det är sant och viktigt att veta att man aldrig kan ställa en psykiatrisk diagnos enbart utifrån symtomen. Samma symtom kan nämligen uppstå och förklaras av helt olika orsaker. Därför måste man alltid göra en noggrann utredning, där man förutom symtombilden väger in till exempel uppväxthistoria, livsförhållanden och så vidare. Bara en professionell peson utifrån en utredning kan göra en sammantagen bedömning som leder till någon sorts diagnos. Det finns alltså ingen hemsida eller liknande som ger dig svar på om du har autismspektrum störning av någon typ - eller inte.
Men du har svårigheter, du har ett självskadebeteende och självmordstankar. Dessa allvarliga problem får man inte vifta bort -  där har din mamma inte rätt.
Du behöver hjälp så att du mår bra och slutar att ska dig. Det gäller även om du ömsom mår bättre och ömsom mår sämre.
Mitt förslag är att ni snarast kontaktar den BUP- mottagning du tillhör (adresserna finns på vår hemsida). Ni ska säga att du har självskadebeteende och självmordstankar, men också att det finns frågor om du kan ha en autismspektrum störning.
Om din mamma inte vill hjälpa dig med detta, föreslår jag att du vänder dig till skolkuratorn och berättar - så som du har gjort i ditt mejl.
Kuratorn kan hjälpa dig med att tala med mamma ifall även hon och skolan ser tecken som gör en utredning nödvändig.
Jag vill också tillägga att - oavsett autism eller ingen autism - lider du uppenbarligen av en psykisk ohälsa som du måste få hjälp med.
Börja som jag föreslagit och (kanske) visa mitt svar för din mamma för att komma vidare till den vård du behöver.