Känner bara att livet är meningslöst
Hej. Under de senaste månaderna i mitt liv så har saker och ting inte gått som jag hoppats och har då mått väldigt dåligt, tänkte att det skulle bli bättre men det har inte blivit bättre och jag mår extremt dåligt. Har testat o skära mig men lyckades sluta. Känner bara att livet är meningslöst och jag orkar inte detta längre
Ida

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Du undrar om det är så att livet kanske bara är meningslöst. Samtidigt skriver du att det hänt en del saker som inte gått som du hade tänkt dig eller kanske hoppats på. Jag vet inte vad det är som inte har gått din väg men troligen är inte att skära sig den bästa lösningen.
Det låter också som att du kanske känner dig ensam i dina tankar och med dina känslor. Kanske blir det lättare med tiden, men kanske är det så att du skulle ha nytta av att dela dina tankar och känslor med någon. Det brukar kunna vara så att om man går runt och håller tankar och känslor för sig själv så verkar det kunna bli tyngre och svårare.
Finns det någon som du har berättat för? Har du berättat för dina föräldrar om hur du känner dig eller tänker du att de inte vill eller klarar av att höra om hur du har det? Min erfarenhet är att många föräldrar gärna vill veta hur det är med deras barn och att det vill försöka vara till hjälp. Om det känns alldeles för svårt kanske du kan försöka vända dig till ungdomsmottagningen där du bor.
På ungdomsmottagningarna jobbar det människor som är mycket vana vid att möta unga med sådana bekymmer som du beskriver. Du kan ju kanske också fundera över om det finns någon vuxen på din skola som du skulle kunna känna lite förtroende för och som du skulle kunna pröva att vända dig till.
Mitt viktigaste budskap till dig är det finns hjälp att få om du vågar vända dig till någon och berätta. Du tog det första steget mot att få hjälp när du skrev till oss. Försök nu att ta nästa steg mot att få hjälp och kanske må lite bättre.
Lycka till!