Ingen idé att gå i skolan när jag inte kan lyssna
Hej jag vet inte vad felet är på mig! Asså mår dåligt ibland och bra ibland. Men dom bra stunderna blir färre och färre. Skolan går skit och livet går skit. I skolan kan jag inte koncentrera mig eller orka jobba. Jag försöker men det slutar alltid i gråt. Skolkar och skiter i lektionerna ibland. Det är ju ingen ide att gå på dom om jag ändå varken lyssnar eller jobbar. jag ska snart till en logoped och få utskrivet på papper att jag har dyslexi samt att mamma och kompisar tror att jag möjligtvis har add och att jag har en bipolär sjukdom. dagarna är långa! går upp 06:00 0ch kommer hem 16:00. detta beror på att jag bor så långt bort. Jag får självmordstankar jätteofta och gråter minst 3 gånger om dagen.
Har jättesvårt att få kompisar eftersom jag alltid lyckas bråka eller säga något. Samt att jag mår som jag mår och därför är jag ju inte så rolig att vara med. vet inte vad jag ska göra! vill bara må bra!!!!!!!
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Det är verkligen jättejobbigt att gå till skolan men inte kunna koncentrera sig. Det är lätt att känna sig dum och sämre än andra fastän det inte behöver är så.
Du har fått diagnosen dyslexi. Det kan vara en tillräcklig orsak till att det blivit svårt i skolan. När man har svårt att läsa, förstår man ju sämre vad som står och det blir svårare att koncentrera sig. Man känner sig misslyckad och det kan gå ut över både skolarbetet och relationerna till skolkamraterna. Man är inte dum när man har dyslexi men man behöver stöd i skolan så att det går lättare att läsa. Logopeden ska ge skolan råd hur de kan göra för att hjälpa just dig. Och skolan är skyldig att ge dig det stödet.
De andra diagnoser du nämner kan utredas på BUP. Det kan vara bra om skolan skickar en remiss om de tycker, så men dina föräldrar kan också själva kontakta BUP utan remiss. Och om du fortsätter att få självmordstankar tycker jag att dina föräldrar av den anledningen ska kontakta BUP.
Men kanske mår du också bättre när du får hjälp med dyslexin i skolan!