Måste jag/ni polisanmäla personen?
hej,
jag funderar på att gå till bup för tredje perioden snart. jag kanske ska prata om ett trauma jag har, vilket såklart är väldigt läskigt. det som hände kan ge den personen lång tid i fängelse. om jag berättar för er vad som hände, måste jag/ni anmäla personen? klarar inte av att se personen under en rättegång när jag ska säga allt hen gjorde. kommer ni anmäla? måste jag anmäla?
j-cat

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Det är viktiga frågor och jag förstår att du vill veta, men det är inte möjligt att ge dig ett enkelt svar. Om du vill prata om en traumatisk händelse där en person gjort något mot dig som kan ge hen lång tid i fängelse så skriver vi på den bifogade  länken om Sexuella övergrepp - "Man har alltid rätt att polisanmäla om man har utsatts för ett sexuellt övergrepp. Om man inte orkar eller vågar göra anmälan själv, kan man få hjälp med det, av oss på BUP, socialtjänsten, skolpersonalen eller annan vuxen. Läs mer om vad som händer efter en polisanmälan.
Det kan hända att den som är utsatt inte vill polisanmäla. Enligt lagen har både vi på BUP, socialtjänsten och skolpersonal rätt att anmäla misstanke om sexuella övergrepp till polisen. Men på BUP brukar vi ta hänsyn till vad unga själva vill och vad som är bäst för den personen innan man gör en anmälan."
Ovan är nog tillämpligt även för andra brott än sexuella övergrepp. Så det finns inget enkelt svar på din fråga - vad du själv vill och vad som anses bäst för dig kommer vara viktigt. Dock, du kan polisanmäla om du vill men du måste inte, men det finns en osäkerhet vad BUP eller Socialtjänsten gör.
Du kan alltid ändå prata om  det traumatiska som hänt dig. Du har ingen skyldighet att säga vem det är och det ger dig möjlighet att bättre ta reda på och diskutera om du vill att en polisanmälan görs. Att polisanmäla kan också innebära att det blir en rättegång vilket kan vara påfrestande på flera sätt. Jag tror det är väldigt viktigt att du får prata om allt detta innan du känner att du kan bestämma dig. Du måste också känna att du är trygg med vad som händer. Det viktiga för dig nu först tror jag är att du får börja berätta om vad du varit utsatt för och då kan du också prata om de farhågor du känner inför en polisanmälan och en eventuell rättegång. Du skulle också kunna diskutera frågan lite mer ingående genom att kontakta BRIS anonymt.
Hoppas vårt svar gjort det lättare för dig att börja berätta vad du varit med om. Det är väldigt viktigt att du får hjälp och stöd nu.
Lycka till!