Ingen förstår mig för min ADHD
Hej, jag är en tjej som är 12 år och hatar verkligen mej själv. Jag känner mej ful, tjock och äcklig, sen så känns det som att ingen förstår mej för min ADHD och att alla kan behandla mej hur dom vill bara för att jag har ADHD😭 Sen har jag blivit mobbad i alla mina 5 skolor och sen har varken min mamma och min pappa brytt sej och det känns som att dom inte älskar mej för den jag är😭 För det känns som att dom försöker ändra på mej💔 sen så har jag självmords tankar och när jag säger det till min mamma så tror hon inte på mej och min pappa vågar jag inte för Aa jag vill inte berätta varför och sen så hjälper ingen mej och allt, gråter varenda dag jag skolkar till och med från skolan för att jag inte mår bra. Tar mediciner också för min ADHD💔 vad ska jag göra för att må bättre💔🔫😭

BUP svarar:
Hej!
Din självkänsla och ditt självförtroende verkar svikta rejält just nu. Du har också under lång tid blivit mobbad i skolan fastän du bytt skola många gånger. Att bli mobbad under så lång tid är något som säkert har bidragit till att du tänker dåliga tankar om dig själv och ditt eget värde.
Men du skriver också om bristen på det stöd som du behöver för din ADHD både i skolan och hemma. Du känner dig inte förstådd och inte älskad som den du är. Du tycker man försöker ändra på dig. När du känner så gissar jag att andra avser att försöka hjälpa dig men att det istället blir så att du känner dig kritiserad.
Eftersom du medicinerar antar jag att du har någon sorts kontakt med det ställe där du fått din diagnos. Har man där talat med skolan om vilket stöd du behöver? Kanske kan de tala med skolan igen om det inte varit tillräckligt?
Jag antar också att dina föräldrar fått veta en del om din diagnos och hur de kan göra hemma för att ge dig stöd. Men kanske är det bra att tala mer om detta på BUP eller där du fått diagnosen.
Finns någon i skolan som du kan tala med om hur du tycker det är och känns där? Kanske kan du tala med din mentor eller med skolkurator.
Att stanna hemma från skolan är ingen bra lösning utan brukar istället kunna  ge mer problem. Det kan vara lätt att känna sig dum och dålig och som att allt är ens eget fel när man har en svårighet som ADHD. Saker som verkar gå lätt för andra blir svårt och gå fel. Men då gäller det för skolan, för dina föräldrar och också för dig själv att försöka förstå svårigheterna och hitta sätt att hantera dem, sätt att komma runt dem så att de påverkar ditt liv så litet som möjligt.
Du är inte dålig eller dum som har de här svårigheterna. Många barn, ungdomar och vuxna kan känna igen sig i din situation och det skulle kunna vara bra för dig att komma i kontakt med några av dem.  Be dina föräldrar kontakta Adhd-center och se vad de kan erbjuda. Riksförbundet Attention skriver en del om vad du har rätt till för stöd och hjälp.
Och tala med dina föräldrar och någon i skolan om att du behöver mer stöd.