Tror jag är bipolär
hej! Jag är en tjej på 14 år och jag tror att jag är bipolär. Jag har varit djupt deprimerad så länge jag kan komma ihåg men för nåt år sedan vändes det helt och min mamma beskrev mig som "på gränsen till manisk". Sen dess har det gått upp och ner, från att hallucinera, vilja ta livet av mig och aldrig orka lämna min säng till att vara hyperaktiv, impulsiv, överdrivet glad, inte kunna sitta still, och ibland våldsam. Min familj och mina vänner började märka av mitt beteende först, och när det påpekade det kände jag igen det. Jag har fått diagnosen ospecificerad ADHD, men utredningen var egentligen otillräcklig och diagnosen är baserad på några häften vi fick fylla i och 2 samtal. Jag har pratat med min mamma om hur jag känner mig och hon håller med om symptomen men säger att det nog bara är puberteten fast att min pubertet började väldigt tidigt (ömmande bröst vid 7 år, mens vid 9-10) och symptomen började förra året. Vad ska jag göra??
cas

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det var bra att du skrev till oss om dina tankar och din oro. Du säger att du pratat med din mamma men att hon kanske tänker att det har med din pubertet att göra. Vet du om din skola märker någon skillnad på dig? Om de uppfattar att du har fått det svårare? Kanske skall du och mamma prata med skolan också för att höra hur de uppfattar dig och de svårigheter du skriver om i ditt brev.
Jag känner ju inte dig så det är svårt för mig att veta eller säga något om vem som har rätt. Kanske är det så att din mamma har rätt. Du skriver dock att mamma också uppfattat de symtom som du skriver om i ditt brev. Du skriver att du fått en ADHD- diagnos. Nu vet jag ju inte vem som ställde den diagnosen på dig. Kanske skall ni ta kontakt med dem igen så att du och mamma för en möjlighet att prata med dem om det du skriver om i ditt brev. Det kan ju ge både dig och mamma en möjlighet att få svar på de olika frågor ni har och om de uppfattar om något mer behöver utredas.
Om det inte var på BUP du fick din diagnos kan du och mamma ringa dit och då få prata med någon där. Så på din fråga om vad du skall göra så tycker jag att du och mamma skall prata och då tillsammans bestämma om hur ni skall gå vidare.
Lycka till!