INGET hjälper!
Asså man får ju inte hjälp någon stans. Jag har pratat med bris flera gånger i både chatt och telefon, chattat på minds självmordslinje, jourhavande präst osv osv. Allt som går att hitta helt enkelt. Jag har till och med pratat med skolsköterskan på skolan. INGET hjälper. Det ska inte vara svårt att få hjälp! Är man självmordsbenägen kan man inte söka hjälp 20 gånger, det är första gången som avgör. Det är ett mirakel att jag ens lever idag. Efter 4 år med ätstörningar, självskadebeteende osv så är jag ganska trött på den här skiten. Vad är det tänkt att man ska göra åt saken??
snigeligel

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du har prövat få hjälp på flera sätt och på många ställen. Det låter som du verkligen försökt och att du känner dig både arg och uppgiven att du inte fått någon hjälp som fungerat för dig.
För att ge dig ett svar måste jag gissa lite -för jag vet så lite om dig. Men något vet jag. Du verkar ha stora och allvarliga problem. Du är eller varit självmordsbenägen och du har under lång tid haft ätstörningar och självskadebeteende. Det låter som att korta kontakter som mest är rådgivande inte räcker för att du ska känna dig omhändertagen, förstådd och hjälpt. Jag tror du behöver mer omfattande hjälp än vad du fått och vad du erbjudits.
Jag tror också att du behöver en kontakt som du fortsätter att gå till även om du för en stund tvivlar på om den kommer att hjälpa. För så är det ofta -att man behöver rusta sig med tålamod och försöka stå ut med att det kan ta sin tid innan man mår bättre. Men kanske har du ännu inte fått chansen till en längre kontakt?
Så om du vill ha en längre kontakt -som både utreder dina problem och som ger dig behandling som brukar fungera -hur ska du göra?
Eftersom du är 15 år behöver du dina föräldrars hjälp för att ta kontakt med en vårdcentral eller BUP. Känner dina föräldrar till hur du mår och att du söker hjälp? Har du deras stöd? Om inte måste du på något sätt berätta tillräckligt mycket för dem så de kan stödja dig till en behandlingskontakt.
Du låter väldigt ensam med de problem du berättar om och du har försökt få hjälp så gott du kan. Jag tror du ska överväga att berätta hur du verkligen mår så att föräldrar och/eller skolan kan hjälpa dig få bra hjälp. Så tänker jag att du ska göra.
Lycka till!