Så många har dött
Hej! Jag är en tjej på 13 år, dom senaste 3-4 åren har jag mått piss pga mammas bortgång i cancer. Sen drunknade min bästa vän o nu i torsdags var min bästa kompis ute o åkte bil o vart jagad av polisen o så körde han ut på motorvägen i motsatt riktning o krockade med 3 bilar eller vad det var. Och så delade sig bilen på mitten och min bästa vän dog och nu känner jag också att jag vill dö och att det borde varit jag som satt i bilen istället för han. Jag har bara suttit på mitt rum varje kväll och stört gråtit efter jag kommit hem från kompisar och jag vet inte vad jag ska göra. Jag har ingen att prata om det med för pappa pratar jag inte om sånt med och han visste inte att vi var så nära som vi var och typ äschar bort det. Vet inte om jag fick med allt nu men orkar inte mer nu. Jag vill dö!

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Jag förstår att du har varit med om många svåra förluster på ganska kort tid. Det är lätt att förstå att du känner dig sorgsen och ledsen och att det blir tungt för dig. Du skriver att du inte har någon att prata med om allt du varit med om. Har man varit med om så många förluster som du har behöver man verkligen få prata med någon för att kunna bearbeta sorgen och saknaden efter de som inte längre finns.
Att känna skuld, som du verkar göra, när någon har dött är inget konstigt. Men du behöver få prata med någon som hjälper dig att förstå att det inte är så att det borde varit du som dog. Men du behöver få hjälp med att prata om detta så att din känsla av skuld inte tar över dig. Det brukar ibland vara så att om man är med om en kris så kanske man försöker att låta bli att tänka på den och känna efter hur man mår.
Men om man som du har flera svåra kriser på rad så kommer känslorna ikapp och krisen och sorgen blir svårare och tyngre. Men det betyder inte att det är något fel på dig som känner som du känner. Det betyder bara att det inte är något fel på dig som känner som du gör. Det viktiga för dig är att du inte går runt själv med alla sorgesamma tankar och känslor själv.
Det kanske finns någon vuxen på din skola som du kan känna lite förtroende för och som du skulle kunna berätta för. Det skulle kunna vara en mentor, skolkuratorn eller skolsköterska. Du kan också pröva att kontakta ungdomsmottagningen där du bor. Där är man mycket van vid att möta unga människor i kris och sorg.
Du kan också söka i vårdguiden efter ställen som unga människor kan söka hjälp på. Det brukar kallas 1:a linjen för psykisk ohälsa. Om du tycker att det känns krångligt kanske du kan be din pappa om hjälp eller någon vuxen på din skola. Försök att tänka att du i och med att du skrev till oss tog första steget mot att få hjälp och att du nu står inför att försöka ta nästa steg och ta kontakt med någon som du kan träffa.
Lycka till!