Vill bara ligga i sängen och inte känna press
hej. jag är 14 år och är diagnostiserad med medel svårt depression. jag mår sjukt dåligt och vill inte leva längre, men kan inte säga det till min mamma då jag försökte ta mitt liv och åkte in med ambulans. jag vill bara ligga i sängen och inte känna press att jag måste gå till skolan eller att jag måste något. jag vet att jag måste göra saker även fast jag har depression. men jag orkar inte gå till skolan längre. jag vet inte hur jag ska göra, för jag orkar inte mer. jag vill bli sjukskriven från skolan, men mamma säger att det inte kommer lösa några problem, men jag är inte ute efter att lösa någonting just nu, utan att bara överleva. hon provocerar mig även med att jag äter ganska mycket just nu, men det går i perioder. just nu äter jag väldigt mycket, men om ett tag kan jag äta väldigt lite. hur ska jag kunna klara vardagen när jag inte ens klarar att hålla mitt rum städat. snälla hjälp mig.
tar medicin för min depression, jag tar 100 mg sertraline och 4 st Lergigan per dag, ibland 6 st vid behov.
självmordsbenägen tjej

BUP svarar:
Hej!
Du vill vara sjukskriven från skolan men din mamma säger att det inte löser några problem.  Även om det inte är vad du helst vill höra tycker jag att din mamma är klok när hon säger så. När man känner sig som du gör nu, så vill man bara sova, stanna hemma och göra ingenting. Men när man gör ingenting blir man bara ännu mer trött och nedstämd. Och man orkar ännu mindre. När man går till skolan upplever man andra saker som ger stimulans .Man kan må bättre av att ha sina vanliga rutiner och man är med i det vanliga livet.
Men förstås möter man inte bara stimulans i skolan utan också en krav. Kraven kan kännas särskilt tunga när man inte mår bra. Men då kan skolan ge stöd så det går lättare. Om skolan inte redan tänkt på hur de ska göra för att hjälpa dig kan kanske din mamma tala med dem.
Och försök tala om för din mamma när du känner att du inte vill leva.
Så mitt råd till dig är att inte ge efter för din trötthet utan att utmana den. Försök göra saker du tycker om. Sådant får dig att må bättre. Och försök att inte stanna hemma från skolan. Det kan  istället få dig att må sämre.