Vill känna mig accepterad för den jag är
Hej Bup.
Jag har Asperger och upplever alla behandlar mig som att jag är helt oförmögen att ta hand om mig själv och dömd till att aldrig kunna försörja mig själv eller bo själv. Även fast jag bara är 17 pratar de runt omkring mig att jag behöver förtidspension och ett speciellt boende. Jag går i skolan men kommer inte få fullständig gymnasieexamen då jag bara har F i alla ämnen förutom det jag är bra på vilket är matematik, fysik och kemi, där jag har A. Alltså en väldigt ojämnbegåvning. Jag har haft kontakt med BUP/ätstörningsklinik ett tag då jag bara vill äta ris och frukt och är således ganska undernärd, men det är bara för att allt annat är oätligt. Jag är dålig på många saker men ingen verkar ta vara på det jag faktiskt är bra på. Alla ser bara det negativa och att det måste förändras, t ex mina ätbeteenden, personlig hygien osv. Männsklig kontakt vill jag inte ha då människor är tråkiga. Men alla negativa föreställningar får mig bara att må dåligt och ibland tänker jag att de har rätt, att jag är en dålig människa. Men jag vill inte se mig själv på det sättet. Jag vill bara få vara mig själv och bli accepterad så som jag är, men vet inte hur jag ska få andra att också acceptera det.

BUP svarar:
Hej!
Din önskan att bli accepterad för den du är gillar jag verkligen. Du är inte ensam om att längta efter att få vara på det sättet du vill och att det ska vara okej. Det vore fint om vårt samhälle kunde vara så tolerant och inkluderande att alla kunde känna att "-jag duger och får vara som jag vill. -Jag är ingen dålig människa utan unik och får vara på mitt helt egna sätt". Behåll den drömmen. Den kan gå i uppfyllelse eller hur?
Du är 17 år och på väg att bli myndig. Du har kanske börjat fundera på att flytta hemifrån. Det är en viktig diskussion runt självständighet och framtid som du behöver ta med dina föräldrar.
Vad behöver man klara av för att kunna bo själv?
Vilket stöd kan man få för att klara av detta?
Om man inte är redo att ta steget att flytta till egen lägenhet kanske det kan vara en studentkorridor eller inneboende hos någon som blir det första steget mot ökad självständighet. Alternativet behöver inte vara ett speciellt boende eller förtidspension som du nämner i ditt brev. För vissa behövs det ett speciellt boende och då är det den bästa lösningen för den personen och jag tycker det är bra att det finns sådana boendelösningar.
Du skriver att du är dålig på en del saker men ingen uppmärksammar eller ser det du är bra på. Det är viktigt att dina styrkor lyfts fram och inte bara dina svårigheter. Det skulle vara bra om du berättar för dina föräldrar vad du tycker att du har svårt med och vad du är bra på. Du nämner personlig hygien och ditt ätbeteende som områden andra tycker är problematiska. Tror du att det kan oroa dina föräldrar?
För att nämna några av dina styrkor. Att vara bra på matematik, fysik och kemi är ju helt fantastiskt. Det är ämnen många elever får kämpa hårt med för att få godkända betyg och så får du högsta betyget i alla tre. Otroligt bra jobbat. Där har du en talang som jag hoppas att du får möjlighet att utveckla. Jag kan förstå att du funderar över dina andra skolämnen som du inte har klarat av men prata med dina föräldrar, din mentor och din studie och yrkesvägledare och gör upp en planering över din skolgång och framtida yrkesval.
Tack för ditt brev!